Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Göteborgarna livrädda för busschaufförerna

Göteborgarna är livrädda för stadens busschaufförer visar läsarreaktioner.

Incidenten med en mamma som nästan såg sin barnvagn krossas under en buss vid ett övergångsställe på Aschebergsgatan, har engagerat läsarna djupt.

Läs också: Insändare: Bussen nära krossa barnvagnen

Läs också: Västtrafik ska fixa farligt övergångsställe

Det har vällt in läsarreaktioner om hur göteborgarna uppfattar hur busstrafiken i staden.

Ett återkommande tema är att folk är rädda. Mycket rädda.

"Vi överlevde i dag också"

"Jag och min dotter på 9 månader åker i stort sett dagligen buss 90 från Grimmered till Brunnsparken. Många gånger har jag med lättnad ringt hem till min sambo för att meddela att "vi överlevde i dag också". Häromveckan välte nämligen barnvagnen i en rondell och jag lyckades med nöd och näppe fånga dottern så väl som vagnen. Chauffören stannade och skrek att det inte var första gången detta hände. Nej just det! ", skriver Sabina.

"Vid två tillfällen har min son och jag varit nära att bli påkörda på en plats i Mölndal. På platsen finns ett signalreglerat övergångsställe och cykelpassage och när det blivit grönt för oss oskyddade trafikanter har bussen kommit i en rasande fart och varit cirka 10 cm från att köra på min son och mig själv. Vid båda tillfällena har bussen accelererat för att komma före oss, trots att de varit svängande och haft skyldighet att lämna företräde till oss oskyddade trafikanter. Detta ser jag som ett helt oacceptabelt beteende i trafiken. Speciellt av en yrkesförare", skriver Kristin.

"Är livrädd för att gå över Östra Hamngatan mellan Brunnsparken och Kungsportsplatsen, flertalet bussar kör fruktansvärt fort trots att det finns folk på refugerna", skriver Bill.

"Jag bor vid Heden och korsar denna dagligen med barnvagn eller på cykeln. (Södra vägen/Heden, vid Lidl)

Bussarna stannar aldrig. Aldrig. Ställ er där och se själva. Väntar själv på olyckan som kommer närsomhelst", skriver Martin.

"Vägrar hotfullt bromsa"

"Västtrafik borde lägga fokus på Hjalmar Brantingsplatsen och inte Aschebergsgatan. Vi gångtrafikanter och cyklister som skall ta oss från/till spårvagnshållet mot pressbyrån/backa plan möter ständig stressade och aggressiva bussförare som hellre hotfullt vägrar bromsa för gångtrafiken än att tålmodigt låta oss passera under rusningstider. Senast igår var jag nästan påkörd av en bussförare. Det finns varken kontroll av trafiken eller tydliga övergångställen och i den nuvarande trafiken råder spring eller bli överkörd. 

Hjalmar Brantingsplatsen är ett kaos utan dess like och alla som behöver använda sig av denna knutpunk får frukta för sitt liv och hoppas på det bästa", skriver Philip.

"Jag har två barn och känner mig otrygg när jag åker med Västtrafik. Vi åker mycket med 16-bussen, och den kränger ofta så hårt att folk tappar balansen, bromsar tvärt och skapar kollisioner bland passagerarna och gör att barnvagnar tippar och välter. Vi har själv varit med om att vår vagn, med vår son i, har vält och fångats upp av de säkerhetsremmar som finns i bussarna. Numera placerar vi oss så att vagnen faller på oss om svängarna är kraftiga, och därmed inte kan slå i golvet om remmarna skulle släppa eller sluta fungera", skriver Andreas.

"Var med om liknande på Frölunda torg där det finns ett övergångsställe som leder mot vänthallen. Buss kör ut från sin hållplats och ska korsa övergångsstället som jag precis ska gå över. Han tvingas tvärstanna mitt på övergångsstället, och då passar jag på att knacka på rutan för att påpeka att han gjort fel. Chauffören öppnar dörren och ropar att jag är en jävla idiot och frågar om jag äger vägen. Jag påpekar att det är ett övergångsställe, men chauffören skriker något mer och stänger dörren och kör iväg. Känns sådär att det är jag som blir kallad jävla idiot när det är han som brutit mot trafikreglerna. Glömde tyvärr att ta uppgifter om bussen.

Har även varit med om att en chaufför kört mot tre rödljus på sträckan vid Lindholmen. Vid påpekande svarar han att han inte har tid att stanna vid varje rödljus för att hinna med tabellen. Jag föredrar att komma fram välbehållen och utan att någon har blivit påkörd", skriver Viktor.

"Struntar i rödljuset"

"Det är allmänt känt att bussar kör som de vill i denna stad. Utanför mina barns skola har de vad jag vet aldrig kört 30km/h om de inte måste stanna. Rödljuset som finns där struntar de allt som oftast i med.

Pratar om bussvägen utanför Herrgårdsskolan i Sannegårdshamnen", skriver Andreas.

"Jag är cyklist. Vid två tillfällen har jag varit nära att bli överkörd av buss vid Marklandsgatan rödljuset södergående riktning när man färdas på Dag Hammarskjöldsleden. Vid ett tillfälle hör jag att bussen kommer på leden i hög fart svänger in mot Marklandsgatan, vi cyklister har grönt ljus men bussen bara kör. Bromsar in i sista sekunden och bussens backspegel touchar min hjälm. Skulle ha tagit uppgifter på bussen men var så chockad och förbannad", skriver Anders.

"Artikeln om bussförarnas vansinneskörningar stämmer bra. Jag har flera gånger varit nära att bli överkörd av bussar som kör mot rött ljus när jag cyklar till jobbet. Värst är det när bussarna startar från hållplatsen Järnvågen i riktning in mot centrum, där kör de helt fräckt rött med stora risker för oss cyklister och gångtrafikanter. Bussförarnas nonchalans för liv och lem är fruktansvärd", skriver Pär.

"Ställ er och titta i Lindholmens allé under en dag och ni kommer garanterat se flera bussar som kör mot rött och håller på att köra på personbilar. Ser detta ett par gånger i veckan och då kör jag där oftast bara två gånger per dag", skriver Patrik.

"Bor i Torslanda och kör bil till jobbet. Dagligen ser jag bussar som kör mot rött, korsar heldragna linjer, inte stannar för övergångsställen samt har en mycket aggressiv körstil, ibland livsfarlig!

Som bilist är jag – helt ärligt – rädd och undviker alla bussar, och ligger ej framför/bakom/vid sidan om.

De kör konsekvent för fort, 80-90 på 70 väg, ibland uppemot 70 på 50-väg.

När man blir omkörd av en buss på insidan på en 80-väg – då är måttet rågat liksom", skriver Magnus.

Läs också fackets kommentarer: "Busschaufförerna leker inte rallyförare"

Mest läst