Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Med vårt alternativa paket skapas ett förhandlingsutrymme med staten som gör det möjligt att tillföra paketet satsningar som löser problem i närtid, skriver debattörerna.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Göteborgarna förtjänar bättre beslut

Vägvalets paket löser problem i närtid, innebär mindre ekonomisk risk, leder bort trafik från centrum och sparar staten fem och bilisterna 25 miljarder kronor, skriver bland andra Theo Papaioannou (VV).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

”Det går inte”, är det tafatta svaret från de rödgröna. Förtjänar inte göteborgarna mer flexibla och pålästa politiker som kan tänka om, även efter att de fattat ett dåligt beslut? Hulthén & C:o stänger alla dörrar och kallar förslaget hemmasnickrat (GP Debatt 22/9). Men själva följer de Göran Johanssons paket som klottrades ner på en servett över en fika.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det dokument som Vägvalet begärt ut från Trafikverket påvisar enbart att delar av Liseberg faktiskt kommer att rivas. Att Liseberg själva skulle vilja riva historiska byggnader saknar grund. Anmärkningsvärt är även att tjänstemän på Trafikverket verkar agera lakejer åt stadens ledande politiker och berättar vem som begär ut information. Vad mer ägnar sig Trafikverket åt bakom kulisserna?

Marieholmstunneln är lönsam

Västlänkens negativa samhällsnytta motiveras felaktigt med att alla projekt ”enligt samma kalkyl är olönsamma, inklusive Marieholmstunneln.” Trafikverkets utredning visar tvärtom att Marieholmstunneln är ett lönsamt projekt med en nettonuvärdeskvot på plus 2,2 mot Västlänkens minus 0,55. Vidare hävdar de rödgröna envist att många samhällsnyttor saknas i kalkylen för Västlänken. Nyttor som inte presenteras existerar inte!

De rödgröna vill att trafiken ska passera centrala stan samtidigt som de beklagar sig över dålig luftkvalitet. Är det miljövänligt?

Trojkan avslutar med att vi alla ska leva i framtiden. Om inte en söndergrävd stad under tio år och nya skatter får folk att flytta från stan, kanske det politiska klimatet gör det? I det rödgröna Göteborg finns bara plats för medborgare som låter politiker bestämma över deras vardag. Det vill Vägvalet ändra på.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare, Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare