Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Göteborg håller på att förstöras

Debatt När de rödgröna och alliansen besvarar Peter Hjörnes frågor tävlar de plötsligt om vem som är minst bilfientlig, skriver Theo Papaioannou och Tom Heyman (VV).

Faktum är att blocken tillsammans bestämt kursen. Den togs ut när de rödgröna och alliansen tog beslutet om trängselskatten och det Västsvenska paketet.

De rödgrönas mål är tydligt: bilismen ska motarbetas. Om alliansen känner sig lurade i denna uppgörelse, borde de med omedelbar verkan bryta den. Opinionen lär ju inte direkt bli upprörd av det.

Vägvalet är faktiskt enda parti som konsekvent och aktivt sagt ifrån. Vi var ensamma om att yrka avslag på åtgärderna som Hjörne nämner (stråken för Södra Vägen, Allén och Linné). Med votering och reservation! Alliansen röstade ja, bakbundna av den tidigare uppgörelsen.

Visst har de borgerliga någon gång yttrat och lämnat någon betydelselös reservation. När till exempel den rödgröna trafikstrategin för staden skulle beslutas i Trafiknämnden innehöll den bilfientliga inslag. Vägvalet yrkade avslag med bland annat motiveringen att det finns en risk i att trafikstrategin som bestäms inte riktigt återspeglar förväntningarna från medborgarna. Vid votering röstade Alliansen ja till trafikstrategin.

Vägvalet är också det enda parti som lämnat en egen tillåtlighetsprövning för Västlänken i Trafiknämnden. Vi begärde votering och reserverade oss mot beslutet till skillnad från alla de andra partierna.

Vi tror att vi håller på att förstöra Göteborg, inte bara genom byggandet utan även genom glappet mellan göteborgarna och stadens ledning. Bägaren rinner helt enkelt över för många. Om få kan känna stolthet och identifiera sig med förändringarna kommer Göteborg att förlora en del av sin själ. För att lyckas måste alla vara med. Det är inte de flesta göteborgarna!

Theo Papaioannou (VV)

partiledare

Tom Heyman (VV)

vice partiledare

Bild - 1
Bild - 2
Mest läst