Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Volvo_7700_Hybrid_2009_061_x.jpg

Bild: Bild: AB Volvo

Göteborg först med hybridbussar

Ekonomi Göteborgs Spårvägar har köpt in 25 hybridbussar till Göteborgstrafiken.

Det är den första ordern till Sverige av hybridbussarna som kan spara upp till 35 procent bränsle. Bränslet kan dessutom vara biodiesel.

Totalt har Volvo Bussar sålt 400 hybridbussar i världen. London har visat stort intresse, men på hemmaplan i Sverige har det gått trögt eftersom de flesta kommuner riktat in sig på biogasbussar.

London har köpt 75 hybridbussar av Volvo och överväger att köpa fler. Där har man fattat beslut om att det från i år inte får köpas in något annan än hybridbussar.

Men i Sverige har politiska beslut styrt inköpen mot biogasbussar.

2007 fanns det, enligt branschorganisationen Svensk kollektivtrafik, 617 gasbussar i Sverige. Förra året var det 1 285 stycken.

Ingen elhybrid finns då i ordinarie trafik.

Men nu har alltså Göteborg beställt 25 hybridbussar som ska sättas i trafik senare i vår.

– Hybridbussarna är en viktig del i vårt omställningsarbete till en fossilfri busstrafik samtidigt som vi minskar mängden bränsle. Kombinationen av låga utsläpp, lägre ljud, hög kapacitet och låg energiförbrukning är mycket positiv, säger i ett pressmeddelande, Leif Blomqvist, ordförande på Västtrafik som är beställare av trafiken i Göteborg.

Utvecklingen av elfordon, hybrider och rena elbilar eller bussar, skenar. Volvos nästa utvecklingssteg är plug-in hybridbussar med laddning vid ändstationerna. Det skulle kunna ge en 70-procentig effektivisering jämfört med dagens bussar.

- Vi sökte miljövänliga bussar för ett nytt uppdrag och valet föll till slut på Volvos hybridbussar vars låga bränsleförbrukning gör stor skillnad för mängden föroreningar som släpps ut, säger Bernt-Erik Johansson, operativ chef inom Göteborgs Spårvägar i ett pressmeddelande.

De 25 hybridbussarna – Volvo 7700 – är utrustade med en mindre dieselmotor och en elmotor.

Genom att tekniken tar tillvara energin som uppstår när bussen bromsar kan bränsleförbrukningen sänkas radikalt. Vid hållplatserna stängs dieselmotorn av och bussen går tyst och helt avgasfritt på el. Men även vid dieseldrift blir utsläppen låga, eftersom bussarna tankas med biodiesel. Enligt Volvo Bussar ger hybridbussar med biodiesel klart lägre total miljöpåverkan än några andra jämförbara alternativ.

Mest läst