Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Området kring Hisings- och Norrleden saknar nämnvärd bebyggelse och markförhållandena för att bygga Götaringen är goda. En ringled som kommer att avlasta Tingstadstunneln och stadskärnan, skriver debattören.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Götaringen löser upp Göteborgs trafikpropp

    Den rödgröna majoriteten och alliansen i Göteborg vill få oss att tro att trafikflödet går att lösa med trängselskatt. Ett mycket dyrt system som är ett slöseri med skattepengar och som inte kommer att hjälpa. Det gör däremot en ringled, skriver Theo Papaioannou, Vägvalet.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    När den rödgröna majoriteten och alliansen beslutade att införa trängselskatten den 28 januari 2010 framkom en hel del kritik som enkelt viftades bort. Det Västsvenska paketet på cirka 40 miljarder skulle till varje pris säkras med trängselskatt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Kritiken kvarstår än i dag för att trängselskatten tas ut för de som är tvungna att köra igenom Göteborg. E6/E20 går, som alla göteborgare vet, rakt igenom staden och det finns i dag ingen ringled runt Göteborg.

    Andra stora i städer i Europa har oftast en ringled som leder trafiken runt staden till exempel Berlin, Thessaloniki och Paris. I Sverige har vi tyvärr inte varit speciellt duktiga på att planera ringleder runt våra egna större städer. Ett försök till detta speglar Angeredsbron som skulle användas för att knyta ihop trafik över Utby och Bergsjön för att komma förbi Göteborg. Men som övrig stadsplanering i Göteborg eftersattes denna idé.

    I stället försöker den rödgröna majoriteten och alliansen få oss att tro att trafikflödet går att lösa med trängselskatt. Ett mycket dyrt system som är ett slöseri med skattepengar och som inte kommer att hjälpa trafiken i Göteborg. Det är inte för inte som Stockholm planerar en förbifart som ska knyta samman de norra och södra länsdelarna för att göra det möjligt att färdas mellan dessa utan att belasta Stockholms centrala delar.

    Trots dåliga förutsättningar för stadsplanering, som tidigare generationer efterlämnat, måste vi försöka hitta lösningar. Vägvalet vill därför leda trafiken runt Göteborg. Staden har faktiskt en ringled som inte utnyttjas och som kan byggas ut för cirka 1,2 miljarder kronor. Vid Åbromotet i Mölndal börjar väg 159 med Söderleden som i dag är motorväg. Efter Älvsborgsbron tar Hisingsleden och Norrleden vid och leder trafiken runt Göteborg ända fram till Hisings Kärra, vidare till Klarebergsmotet och ut på E6 mot Kungälv.

    Mindre föroreningar

    I dag går trafiken från Åbromotet via E6/E20 förbi Nya Ullevi genom Tingstadstunneln och vidare ut på E6 till Klarebergsmotet. Denna sträcka är 18 km och tar i bästa fall 14 minuter att köra. Alternativet, väg 159, via Söder-, Hisings- och Norrleden är 32 km och tar med dagens hastighetsbegränsningar och rödljus cirka 32 minuter. Ringleden är 13 km längre och tar lite längre tid att köra men efter en utbyggnad kommer körtiden att kunna minskas till max 20 minuter. Om man ser på ringleder i Europa så är det inte ovanligt att dessa är lite längre. Meningen är att avleda trafiken från stadskärnan och är trafiken i rörelse blir det mindre föroreningar.

    Området kring Hisings- och Norrleden saknar nämnvärd bebyggelse och markförhållandena för att bygga är goda. Vägen behöver breddas då den i dag har omväxlande 1-1 eller 2-1 fält i olika riktningar och det finns åtta mot som måste byggas om för att bli av med rödljusen. När detta är klart så har Göteborg fått en ringled, Göta Ringen, som avlastar stadskärnan.

    Fördelarna är många.

    l Trafik leds runt Göteborg och bort ifrån stadskärnan.

    l Hisingsleden ansluter till Göteborgs Hamn och Volvo.

    l Genom att leda trafiken via väg 159 så avlastas inte bara Tingstadstunneln utan även in- och avfarterna via E20 till/från Partille, E45 till/från Angered och väg 40 till/från Borås.

    l Möjlighet finns även att avleda trafik från E45 norrifrån via Angeredsbron.

    l Gynnar näringsverksamheter som Göteborg City Airport.

    l Ingen lång byggtid och inga större störningar under denna.

    l Mycket nytta för göteborgarna till en väldigt låg kostnad.

    Vägvalet vill att detta alternativ utreds. Göteborg har alltid varit i behov av en ringled.

    Theo Papaioannou

    partiledare Vägvalet