Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Gårdalänken är en utopi

Gårdalänken kan verka intressant men står inte i kontrast till Västlänken. Denna behövs oavsett om Gårdalänken byggs, skriver Gabriel Lindh och David Liljeros, Ja till trängselskatt i Göteborg.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Det finns tre primära invändningar mot förslaget om en centralstation i Gårda:

För det första är inte enda poängen med Västlänken att alla ska ha gångavstånd till pendeltågsstationer. Ett viktigt syfte med Västlänken är att sprida ut resandet för att minska trafikinfernot innanför vallgraven. Restider minskas och tillförlitligheten ökar. Exempelvis kommer boende i Högsbo med jobb i Partille få betydligt kortare restid, vilket innebär att tidsvinst inte längre blir ett skäl att välja bil.

För det andra kommer Hisingen och sydvästra Göteborg skärmas av ytterligare med Gårdalänken då Gårda ligger betydligt längre bort från dessa delar av staden. Västlänken angränsar till Hisingen och förbereds för att kunna byggas ut mot Särö och Hisingen. Vi ser hellre en snabb utbyggnad!

Extrema kostnader

För det tredje talar vi om en omdragning av hela kollektivtrafiknätet som i dag koncentreras runt Brunnsparken och Centralstationen. Att flytta detta till Gårda kommer innebära extremt stora kostnader för något som ändå inte tar bort behovet av Västlänken. Åtta av tio spårvagnar behöver ledas om för att gå förbi Gårda. Detta innebär att 80 procent av Göteborgs lokaltrafikresenärer i spårvagnsnätet som inte skall byta till tåg får en kraftigt försämrad restid.

Det är svårt att på ett seriöst sätt diskutera ett alternativ som helt saknar ekonomisk förankring. En flytt av hela stationsområdet, överbryggning av motorvägen där farligt gods transporteras, omdragning av i princip hela spårvagnsnätet och en mängd kringinvesteringar för anslutning av nya bangårdar, och så vidare, för under 20 miljarder? Låter som en utopi, i bästa fall.

Gabriel Lindh

David Liljeros

JA till trängselskatt i Göteborg

Mest läst