Göteborg får trådlös elbilsladdning

ANNONS
|

I två års tid har man arbetat med att få till sladdlös laddning av elbilar i Göteborg. I veckan blev så alla tillstånd klara och i slutet av maj ska de första elbilarna med sladdlös laddning rulla i stadens regi.

Tekniken har funnits i USA men har först nu blivit godkänd i Europa. Sverige är först ut med att testa tekniken, där Göteborgs kommun utrustar 14 bilar, Stockholms kommun fem och Vattenfall en. Som en del i forskningsprojektet WiCh (Wireless Charging of electric vehicles).

Projektet är först i Europa med att låta vanliga användare få testa trådlös laddning. Tidigare testning har utförts i laboratoriemiljö. Nu ska bilarna och laddningen bland annat testas för att se hur de klarar det Göteborgska vädret.

ANNONS

- Ett projekt för att se hur det fungerar praktiskt, klimat- och miljömässigt och för att öka användandet av bilarna. Slippa problemen som kan vara med sladdar, säger delprojektledare Mats Pervik, på Gatubolaget i Göteborg.

Vilka problem är det?

- Beroende på var bilarna står vintertid kan det vara problem med snö och slask. Men största bekymret är att sladdarna har stulits, har haft ett antal sådana fall i Göteborg.

Göteborgs kommun har under flera år växlat till miljöbilar i sin bilpark. Cirka 160 fordon är elbilar vilket är ungefär åtta procent av bilparken. Den 29 maj tas nästa steg, då ska två av de sladdlösa elbilarna börja rulla. Gatubolaget, Göteborg Energi, Miljöförvaltningen samt Park- och Naturförvaltningen är de som kommer att delta i projektet.

- För oss är det för att visa på att det egentligen inte är någon större skillnad på elfordon och vanliga fordon. Bara köra, parkera och sen köra som vanligt. Det sparar tid och pengar för kommunen, då man exempelvis inte behöver lägga tid på att tanka, säger Mats Pervik.

ANNONS

Vad kostar projektet?

- Totalt blir det kring 500 000 kronor. Vilket är för utrustningen, installation och liknande. Men det är sponsrat av Energimyndigheten, staten har ett intresse av det, att se hur projektet slår ut.

Att ladda sladdlöst innebär mellan 85-90 procent av energiöverföringen jämfört med att använda en sladd, vilket gör att det tar något längre tid att ladda bilen.

- Det blir ingen jätteförlust, normalt laddar man över natten då kommer man inte lida av det i den meningen, säger Mats Pervik.

Installationen av utrustningen skedde redan innan jul men först nu har man fått alla tillstånd för att köra igång. Rent praktiskt fungerar det genom induktionsteknik, en platta på marken som man parkerar bilen på. Sedan sätts laddningen igång av en dosa på väggen.

- Vid kofångaren på bilen sitter det sen en kopparspole som tar emot laddningen. En minut efter man parkerat bilen börjar laddningen, så allt är helautomatiskt, säger delprojektledare Mats Pervik, på Gatubolaget i Göteborg.

ANNONS

Fakta: WiCh (Wireless Charging of electric vehicles)

Forskningsprojektet WiCh (Wireless Charging of electric vehicles), med finansiellt stöd från Energimyndigheten, leds av forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT och är ett samarbete mellan de svenska aktörerna Gatubolaget i Göteborg, Stockholms Stad, Strålsäkerhetsmyndigheten, Test Site Sweden på Lindholmen Science Park och Vattenfall.

ANNONS