Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Fyra konkreta tips för nyårslöften

    Nytt år, nya planer. På nyårsnatten lovar hundratusentals svenskar att sluta röka, leva sundare, sluta stressa och leka mer med barnen. De flesta bryter ganska omgående sina löften. Men det finns knep för att hålla dem.

    Nyårslöften har en tendens att inte bli så långvariga. På sajten psykologiguiden.se förklarar psykologen Liria Ortiz varför. Hon menar att vi oftast inte har funderat igenom varför vi har vissa vanor. Att äta en bit choklad ger njutning för stunden, viktuppgången kommer först senare. Om man verkligen vill förändra sitt beteende är det viktigt med planering, ödmjukhet och uthållighet.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    TIPS 1. Lirja Ortiz första tips är att tänka igenom vad du får ut av det beteendet du vill förändra.

    "Ett exempel: du tar några glas vin när du kommer hem på fredag kväll efter arbetsveckan och då stressar du av. Du vill ändra den vanan. Fundera på hur du kan hitta och lära dig att använda ett annat sätt att stressa av innan du fattar ditt nyårslöfte. Då ökar du chansen att lyckas med ditt löfte."

    Fundera också igenom om det är du själv eller någon annan som vill att du ska förändra din vana.

    TIPS 2. Skriv ner din plan så konkret som möjligt och rikta in dig på en sak i taget. Även hur man utformar sitt löfte är väsentligt. Det är viktigt att löftet är positivt, undvik ord som aldrig och inte.

    TIPS 3. Ha delmål. Belöna dig när du lyckas! Gör ditt förändringsarbete lustfyllt.

    TIPS 4. Det blir nästan alltid bakslag. Våga se misslyckandet i ögonen och normalisera bakslagen. Lirja Ortiz tycker att man ska påminna sig om när man lärde sig att cykla. Res dig upp igen och påminn dig om varför du vill ändra din vana. "Fråga dig vilka av dina beslut som ledde dig till att det blev ett bakslag? Fokusera på vad du kan göra annorlunda nästa gång! Gör en lärosituation av det som hände."

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.