Det är företagen själva som ansvarar för elsparkcyklarna och Göteborgs stad kan flytta cyklar bara om de utgör en fara eller hinder. Den nya teknik som gjort fordonen möjliga kan också styra dessa så att systemen inte blir för vildvuxna, skriver Sara Boije af Gennäs.
Det är företagen själva som ansvarar för elsparkcyklarna och Göteborgs stad kan flytta cyklar bara om de utgör en fara eller hinder. Den nya teknik som gjort fordonen möjliga kan också styra dessa så att systemen inte blir för vildvuxna, skriver Sara Boije af Gennäs. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Staden vill se bättring

Diskussionen med företagen handlar bland annat om att de, inom ramen för en frivillig överenskommelse, med hjälp av så kallad geofencing (digitala staket) kan styra var elsparkcyklarna får köras och parkeras, skriver Sara Boije af Gennäs, projektledare, Göteborgs stad, trafikkontoret.

Det här är en insändare. Åsikter och idéer som framförs är skribentens egna. Vill du svara eller har du synpunkter på insändaren? Använd kommenteringsfunktionen under insändaren. Vill du skriva en egen insändare mejla till: friaord@gp.se

ANNONS

Replik

till Ordning och reda ... m fl, 10/4

Elsparkcyklar parkerade eller slängda på olämpliga ställen och som körs där man inte får är ett växande problem i Göteborg, konstaterar flera insändarskribenter. Men eftersom den statliga myndigheten Transportstyrelsen har bedömt att elsparkcyklar ska klassificeras som cyklar så behöver företagen som placerar ut dessa inte ansöka om tillstånd hos Göteborgs stad för detta. Företagen behöver inte heller att staden godkänner deras verksamhet. Däremot har Göteborg, Stockholm och flera andra större svenska städer en diskussion med företagen kring utveckling och förbättringar av bruket av elsparkcyklar. Dessa, liksom andra fordon, får inte parkeras så att de hindrar framkomligheten eller utgör en fara för andra trafikanter som fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och biltrafik.

ANNONS

Det är företagen själva som ansvarar för elsparkcyklarna och Göteborgs stad kan flytta cyklar bara om de utgör en fara eller hinder. Den nya teknik som gjort fordonen möjliga kan också styra dessa så att systemen inte blir för vildvuxna.

Diskussionen med företagen handlar bland annat om att de, inom ramen för en frivillig överenskommelse, med hjälp av så kallad geofencing (digitala staket) kan styra var elsparkcyklarna får köras och parkeras. Med samma teknik kan företagen också styra hur fort elsparkcyklarna kan köra i olika områden.

I dag är maxfarten 20 km/h men diskussioner förs om att sänka den till gångfart – cirka sex km/h – i områden där väldigt många människor rör sig till fots.

Sara Boije af Gennäs

projektledare, Göteborgs stad, trafikkontoret

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS