Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Studenterna Magnus Thulin och Reem Hayder från Team Tetrix fixar med sitt bidrag till ingenjörstävlingen Carolo cup vid Tekniska universitetet i Braunschweig i Tyskland.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Framtidens bilar i miniatyr

    Framtiden är här, åtminstone i mindre format.Studenter från Chalmers och Göteborgs universitet har byggt självstyrande miniatyrbilar som kan köra, parkera och sätta på sina blinkers alldeles själva.

    Det är för andra året i rad som studenter från Göteborg deltar i ingenjörstävlingen Carolo cup vid Tekniska universitetet i Braunschweig i Tyskland. Förra året tog studenterna från Göteborg hem förstapriset i nybörjarklassen, men för de två lag som ställer upp i år är det huvudtävlingen den 10 februari som gäller. Varje lag bygger varsin bil i miniformat, skala 1:10, och tävlingen är indelad i tre grenar. Bilens prestationsförmåga mäts i hur många varv av en bana den kan köra på tre minuter, hur väl den klarar av en bana med rörliga hinder och stoppskyltar, och hur snabbt bilen kan parkera i en markerad ruta.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    De två tävlande lagen från Chalmers och Göteborgs universitet, Team Legendary och Team Tetrix, består av fem respektive nio medlemmar som studerar allt från programmering till datavetenskap. Viktor Botev tillhör Team Legendary, vars bil har ett snarast militäriskt utseende och tar sig fram med hjälp av en kameralins och inbyggda sensorer.

    Utbyter erfarenheter

    – Vår bil har potential att hamna i topp fem, men Team Tetrix bil kan nog kvala in på topp tre. Vi har inte haft lika lång tid på oss och vi är färre lagmedlemmar, men vi ser inte detta som en tävling. Alla är vänner och vi utbyter erfarenheter med varandra, berättar Viktor Botev.

    Khashayar Abdoli är med i Team Tetrix och han tror att de sista dagarna innan tävlingen kommer bli stressiga.

    – Det uppstår alltid problem i sista minuten. En vajer som brinner av, exempelvis.

    Rolig erfarenhet

    För lagmedlemmarna i de båda teamen innebär tävlingen främst en rolig erfarenhet, men det ses också som en merit inför framtida jobbuppdrag.

    – Detta är något som jag skulle vilja jobba med i framtiden. Det finns redan projekt som är igång, exempelvis har Volvo sagt att det ska finnas 100 självstyrande bilar i Göteborg år 2017. Så om fem år kommer man att se sådana här bilar ute på gatorna, säger Kashayar Abdoli och nickar åt miniatyrbilen som manövrerar sig fram på den upptejpade vägbanan.

    Viktor Botev berättar att utvecklingen kommit ännu längre i USA, men att utrustningen som krävs fortfarande är allt för dyr för att bilarna ska kunna produceras och säljas.

    – Men utrustning som exempelvis sensorer blir bara billigare, utvecklingen går fort framåt, säger Viktor Botev.

    På lördag beger sig båda lagen ner till Tyskland. Totalt är det 16 lag som tävlar om en prissumma på 2000 euro och utöver miniatyrbilens prestation i tävlingen måste lagen också presentera sina lösningar framför en jury.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.