Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
collage

Frölunda - starkaste varumärket i Hockeysverige

Sport Frölunda och IFK Göteborg är de idrottsföreningar i Sverige som har stärkt sitt varumärke mest under fjolåret. Det framgår i en ny undersökning som presenterades på måndagen.

Det är Demoskop som på uppdrag av tidningen Sport & Affärer har undersökt de svenska idrottsföreningarnas varumärken. 1000 personer har fått svara på frågan "Vilka tre svenska idrottsklubbar har det starkaste varumärket?".

Starkaste varumärket har AIK, men IFK Göteborg tar in på Solnaklubben och minskar gapet med 1,5 procentenheter och hamnar som nummer 2 på listan. Tillsammans med Frölunda Indians står man för den största ökningen i mätningen (1,6 procentenheter).

Undersökningen har genomförts under fem år och det är första gången som Frölunda placerar sig i topp bland hockeyklubbarna. I år passerade man Färjestad och hamnar på sjätte plats totalt.

Gais varumärke står sig starkt på listan och är enda superettanlaget som tar sig in på topp 20. Grönsvart behåller sin 16:e plats från året innan. Det innebär att man placerar sig högre än exempelvis de allsvenska lagen Elfsborg, Helsingborg och Häcken och de svenska mästarna i ishockey, Växjö Lakers.

BK Häcken lyckas inte ta sig in på topp 20-listan. Det gör inte heller nyblivna superettanlaget Örgryte. Noterbart är också att inget renodlat damlag tar sig in på topplistan.

Mest läst