Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Frågetecken om Spykers finansiering

I Spykers Cars årsredovisning, som blev tillgänglig i dag, höjer den oberoende revisorn ett varnande finger för att företagets framtid kan bli osäker.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Revisorn J J J Sluijter vid Ernst & Young påpekar att det finns en rad frågetecken om Spykers finansiering.

Under dagen meddelade IAC, en av Saabs huvudleverantörer att man nu har fått de pengar man fordrar från Saab och som orsakat produktionsstopp i Saab-fabriken.

IAC, som bland annat tillverkar instrumentpaneler till Saab, satte hårt mot hårt för att få ut sina fordringar. Man ställde helt enkelt in leveranserna och fick Saabfolket till förhandlingsbordet.

-Vi har sett hur skulden har ökat och nu måste vi sätta stopp. Det är tillräckligt stora belopp för att vi ska fatta det här beslutet att ställa in leveranserna, sade Marcus Nyman till TT i går.

Vid ett möte i går kväll kom Saab och IAC överens. Innehållet i uppgörelsen behåller naturligtvis parterna sinsemellan.

Men det viktiga för IAC, att få betalt för sina varor, är nu uppfyllt.

Vid 10.30-tiden i dag återupptogs produktionen på den linje i Saabs fabrik som stått stilla på grund av materielbrist. Övriga delar av bilbyggandet startas efter hand.

I går ströps för tredje dagen leveranser till fabriken för att leverantörer inte fått betalt.