Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Foto, modern konst och design är trenden

Hemma vill vi ha det ljust och fräscht och samtida konst och fotokonst på väggarna. Sådant ger höga bud på Göteborgs Auktionsverk. - Men man ska alltid köpa konst man själv tycker om, säger vd:n Lena Hafdell.

Nyligen genomfördes den stora höstauktionen för kvalitetsverk i den gamla anrika auktionssalen på Tredje Långgatan. Då var väggarna fulla av tavlor från Göteborgskolorister, litografier av Chagall och Miró, som sålde bra. Rariteten var Agnes Cleves oljemålning Sjöman på parkbänk, gick för 250 000 kronor. Och här såldes också kända foton, som Lilly and Rose, från Café Lehmitz av Anders Petersen för 7 000 kronor. Värre gick det för den ståtliga oljemålningen St. Katarina, målad av en okänd sydeuropeisk konstnär någon gång på 1700-1800-talet. Hon fick vänta länge på en köpare, som betalade 20 000 kronor.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Modern och samtida konst, modern möbeldesign och fotografier är det som är den stora handelstrenden inom konst just nu – den följer hur vi möblerar våra moderna, funktionella och ljusa hem.

- Om man ser till fotografier har de verkligen ökat i pris, de fanns inte på auktionshusen för 15 år sedan. Det är något helt nytt, och vi får väl se om det är en bubbla eller om det håller i sig, säger Lena Hafdell.

Trender kommer och går. Samtidigt som viss konst drar iväg i pris på auktionshusen, stagnerar eller faller priserna på annat.

Äldre måleri, av mindre kända konstnärer från 1700- och 1800-talen har gått ner i pris på senare tid, likaså konstnärer från förra sekelskiftet.

- Är det ett stort och känt namn så går det alltid bra, men det fanns fler målare från förr som ändå hade ett bra pris för att det var en gammal målning, säger Lena Hafdell.

Lokalt har Göteborgskoloristerna länge varit speciellt populära, men kan ha tappat lite på sistone. En annan lokal egenhet är den tämligen stora tillgången på ostindiskt porslin, som verkar finnas i var och vartannat göteborgskt hem, konstaterar Lena Hafdell.

- Och detta är väldigt spännande, för det har hänt så mycket i Kina, som har en marknad som förändrats radikalt. Och vi har många kinesiska kunder, med adress Kina, som kommer till visningarna och är med och bjuder på nätet.

Ett nytt fenomen är att kinesiska krukor från tidigt 1900-tal, som bara för några år sedan skulle ha slumpats ihop och sålts för någon tusenlapp, som vilka blomkrukor som helst, har plötsligt blivit mycket attraktiva. Under senaste kvalitetsauktionen såldes två sådana krukor för 20 000 kronor styck.

- Tidigare ville man bara ha porslin från 1600-1700-tal, men på bara fem, tio år har det skett en stor förändring, och där kan man fortfarande göra riktiga fynd i Göteborg, säger hon.

Vad för konst ska man då satsa på om man vill bli rik? Den frågan är ungefär lika enkel att svara på som vilka aktier man ska köpa. Och precis som aktiemarknaden påverkas också auktionsmarknaden av konjunkturens upp och nedgångar.

- Priset på konst kan gå upp och ner, men det kan aldrig helt förlora sitt värde, säger Lena Hafdell, och konstaterar att under lågkonjunktur finns det en del som väljer att satsa sina pengar på konst i stället för en skakig börs.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.