Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Fotbollsfebern<br> guld värd

Ett mästerskap är guld värt för sporthandeln. För en av de stora kedjorna, Team Sportia, ökar försäljningen med 15 till 20 procent.
På Stadium XXL i Sisjön finns en hel avdelning med blågula fotbollsgrejer. Joakim Sandberg från Mölndal står och provar en träningsjacka i blågult. Han ska åka och se Sverige-Spanien på plats i Innsbruck och varje gång inför ett mästerskap köper han nya supportergrejor.

- Det är en del av uppladdningen. Det bygger upp en förväntan, säger han.

Sverigetröjan störst
För ungefär tre veckor sedan började butiken bulla upp med tröjor och halsdukar. Och det gäller att sälja inför mästerskapet. Spelar Sverige risigt och åker ur turneringen faller försäljningen drastiskt.

Karl Eklöf, vice vd och försäljningschef på Stadium, säger att försäljningen når sin kulmen inför just Spanienmatchen i helgen. Han vill inte uppge några siffror, men säger att butikerna säljer klart mer kring ett mästerskap än under ett annat år.

- Sverigetröjan är den enskilt största produkten i volym och det är störst volym på den billigare varianten. Det går jättebra i år och vi har satsat mer , köpt in mer och samarbetar bland annat med Glenn Strömberg som folkets förbundskapten, säger Karl Eklöf.

Originaltröjan som landslaget spelar i kostar cirka dubbelt så mycket som varianterna. Per Segerqvist, vd på New Wavebolaget Seger som har ensamrätt på försäljningen av landslagströjorna, säger att de säljer oerhört många fler tröjor under ett mästerskap. Och ju bättre det går för Sverige, desto bättre går försäljningen. Han vill inte uppge några siffor, men man siktar på att tangera försäljningen från VM 2006.

- Om Sverige går vidare från gruppspelet räknar vi med att sälja ytterligare 10 000 till 20 000 tröjor, då blir febern till en hysteri, säger Per Segerqvist.

Kunde inte motstå
Robert Tobiasson, kund på Stadium, hade först inte tänkt att köpa någon tröja. Men väl inne i butiken kunde han inte motstå och motiverar köpet med att han ska spela fotboll med jobbet på fredag. Dottern Emilia Jonsson, tre månader, har redan en dräkt hemma, så mycket troligt sitter far och dotter i soffan i dag, iklädda blågult.

Team Sportias marknadschef Robert Kindstrand säjer att kedjan ökar sin försäljning med 15 till 20 procent under EM-perioden. Främst är det t-tröjor som går.

- Vi säljer också mycket till barn. De billigare tröjorna går först, säger Robert Kindstrand.
Den svenska landslagströjan är helt överlägsen i popularitet.
- Men i Göteborg går också Turkiet- och Greklandströjorna bra, säger han.

fotb
Fakta: EM i siffror
Två till tre miljoner kronor, lågt räknat, lägger Intersport enbart på EM-kampanjen.

Stadium har sålt 50 000 EM-replicabollar, dvs kopior på den riktiga matchbollen.

Intersport räknar med att sälja 16 000 Sverigetröjor under EM-perioden.
Källa: Sportfack
Mest läst