Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Linnea Firsching spelar Isadora och Buster Isitt spelar Ingo i Hotel gyllene knorren.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Fortsatt liv för Hotell Gyllene Knorren

    Drygt en miljon tv-tittare har bänkat sig framför varje avsnitt av årets julkalender. Bonnierförlagen lanserar en Gyllene Knorren-sajt och 25 februari har långfilmen om den knasiga familjen premiär.

    Årets julkalender, som bygger på Måns Gahrtons och Johan Unenges böcker om familjen Rantanen som tar över ett gammalt hotell, har väckt sedvanligt stort intresse hos tv-publiken. Enligt uppgifter från Christina Forslund, publikstatistiker på SVT, har 400 000 tittare sett julkalendern på morgonen medan kvällssändningen i genomsnitt lockat 1 miljon.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Men sen vet man ju inte hur många som ser julkalendern både morgon och kväll, påpekar hon.

    Nytt för i år är det stora intresset för kalendern också på SVT play, där drygt en kvarts miljon svenskar i genomsnitt sett varje avsnitt.

    Bonnierförlagen har lanserat en Gyllene Knorren-sajt, och i februari kan den intresserade dessutom se hur det gick sen för familjen Rantanen i långfilmen om hotellet.

    SF producerar inte oväntat filmen, som liksom tv-serien regisseras av Mikael Syrén med tv-satsningar som Kvarteret Skatan, Livet i Fagervik och Lite som du bakom sig.

    Långfilmen, med den alternativa titeln Världens finaste gris, fokuserar starkt på minigrisen Pyret. När konkurrenterna på grannhotellet ska anordna en agility-tävling (banhoppning för hundar) anmäler sonen Ingo i familjen Rantanen sin älskade gris. Prissumman i tävlingen skulle täcka hålet efter pappa Rogers klantiga affärer.

    Bonnierförlagen jobbar hårt för att lansera Gyllene knorren brett märks inte minst i årets julhandel och på nya sajten gylleneknorren.se.

    – Genom ett lekfullt anslag, med mycket interaktivitet, tror vi att vi lockar till en önskan av mer Hotell Gyllene Knorren. Vi bygger varumärket "Gyllene Knorren" också denna väg, säger Anna-Karin Stockhaus, webbansvarig på Bonnierförlagen på förlagets hemsida.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.