Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Kent Eng

Bild: Kent Eng

Forskare: Vi köper ekologiskt för att imponera på andra

Ekonomi Handla ekologiskt gör vi främst för att imponera på andra - inte av miljöskäl. Det visar en ny avhandling från Handelshögskolan i Göteborg.

Forskaren Ulf Aagerup har undersökt hur varumärken påverkas av sina kunder. Han kommer bland annat fram till att vi väljer att köpa ekologiskt i mycket större utsträckning om vi tror att andra ser vad vi köper. De gröna valen skulle i så fall främst göras för att skapa ett gott intryck på andra - inte av miljö- eller hälsoskäl.

Han har också tittat på hur exklusiva nattklubbar väljer ut - och väljer bort - gäster för att bygga sitt varumärke.

"I studien ingår klubbar som vänder sig till hipsters. För att skapa rätt varumärkesassociationer fylls klubbarna med gäster som anses coola utifrån bland annat klädsel och andra fysiska attribut. Man etablerar hierarkier där de bästa gästerna kallas fåraherdar och vanliga gäster får. De som inte får komma in kallas svennar" skriver universitetet i ett pressmeddelande.

– För att skapa exklusivitet är det alltså nödvändigt inte bara att attrahera rätt gäster utan också att tydligt neka människor som inte är tillräckligt attraktiva, konstaterar Ulf Aagerup.

Mest läst