Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Folkteatern/Riksteatern | Slå pattarna i taket

Scenkonstrecensioner Slå pattarna i taket är en feministisk show fylld av Bianca och Tiffany Kronlöfs rasande, normkritiska humor. Lis Hellströms Sveningson känner salongen gunga av trycket.

Teater

Teater

Folkteatern/Riksteatern

Slå pattarna i taket

Av: Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf, Thom Gisslén

Medverkande: Bianca Kronlöf, Tiffany Kronlöf

Musiker: Thom Gisslén, Dijle Neva Yigitbas (Neva Deelay), Jonas Pomo

Kompositör/musik: Tiffany Kronlöf och Thom Gisslén

Scenografi och kostym: Daniel Åkerström Steen

Ljusdesign: Moa Viltok

Mask: Daniela Krestelica

Spelas t o m 24/9 samt 15–18/12 och på Riksteaterturné

Till systrarna Bianca och Tiffany Kronlöfs mission hör att tänja på gränserna och ruska om folk. På alla möjliga sätt. Premiärpubliken på Slå pattarna i taket på Folkteatern skapar kaos och oreda i salongen redan innan det börjar. Vi angriper nämligen bänkarna från fel håll – de som har ”höger” på biljetten ska sitta till vänster och vice versa. Följden blir en massa oväntade möten och urskuldande, men glad, kontakt. Stämningshöjande i en för länge sedan utsåld salong. Jag misstänker att systrarna Kronlöf har mixtrat med datorns utskrift.

När föreställningen brakar igång med Så jävla pk är vi i alla fall med på noterna. Volymen är hög, allt de sjunger hörs inte, men det gör inget. Som Youtubeklipp har texten delats över 627 000 gånger. Och den som inte känner till den får nyckelrader på en skärm.

Bianca och Tiffany Kronlöf är en viral duo. En framgångssaga som startade på nätet där Bianca Kronlöf 2012 skapade sin figur Snubben som klipp på Youtube. När Så jävla pk, med systern Tiffanys musik, sedan spred sig fick Sveriges television upp ögonen och inbjöd systrarna att göra serien Full patte för SVT Flow (saligt i åminnelse). Nu växer idéerna vidare live på scen.

Det formatet är i och för sig inget nytt för dem, Bianca Kronlöf är framgångsrik skådespelare, och Tiffany Kronlöf välkänd musiker med reggae och rap som starka genrer. Men det är kul att deras gemensamma arbete går bakvägen från nätet och tv till scen och full show.

Full patte omfattade åtta avsnitt, tio minuter långa. Kronlöfs är unga kvinnor som går genom rutan för vad de säger och hur de säger det. Gränstänjande snabbsatir av halsbrytande art. Vältajmad humor och perfektion i rytm och riktning. Regissör var Sara Haag. En ny omgång är utlovad av SVT.

Till dess serverar Bianca och Tiffany Kronlöf sina iakttagelser och agitationer i en rasande liveshow på scen. Efter premiärperioden på Folkteatern drar Slå pattarna i taket ut på Riksteaterturné.

Med sin uttalade feminism och antirasism skapar de två ett eko av en gammal kvinnokampslogan: gråt inte, forska! Gråt inte, gestalta! klingar undertexten här. Och som de gör det. Rakt, rappt och roligt iscensätter de verkligheten vi lever i. Alltid med normkritiska glasögon. Som spårhundar slår de ner på unkna undanflykter, smygande särbehandling och fega flyktmanövrer. Könsmaktsordningen och rasismen står främst i skottgluggen. Men ingen form av olikabehandling går säker för deras blick. Pengar och jobb, nakenhet och hudfärg, sex och förtryck, allt ger de sig på, som uttalat politiska konstnärer. Och humorn är deras vapen. Den är konkret, mycket av materialet bygger på autentiska händelser och utsagor. Systrarna Kronlöf vet hur de utvinner skratt ur dem. Språkligt är de lika råa som uppfinningsrika.

De är inte ensamma. Thom Gisslén är medskapare, både i helheten och i musikalisk komposition. Tillsammans med Dijle Neva Yigitbas och Jonas Pomo utgör han också bandet som spelar så bänkarna vibrerar. Musikerna agerar även i olika scener och skapar dynamisk variation.

Slå pattarna i taket är upplagd som en rad nummer smyckade som glittrande varieté.

Frispråkigheten har en parallell i den fysiska otvungenheten. Tiffany och Bianca Kronlöf – i synnerhet den senare med sitt fantastiska kroppsspel – är lika självklara vare sig de är klädda till lyckade affärsproffs, hysteriska partyprimadonnor eller slappande semestergirls.

De varvar dialoger med solonummer där Tiffany oftast står för sången med en kraftfull röst som bär både rivig rap och häftigt gungande rytmer. Bianca gör de längre monologerna. Det är pedagogiskt listiga historier som utvecklas efter vindlande vägar och hisnande stup.

Ta det som en man är ett grymt tema, med förhuden dragen och dissekerad. Vitheten stigmatiseras å det vildaste, rasismen ska upp med rötterna. Häftigast av allt är pläderingarna för kvinnans sexualitet. Här går duon loss och får publiken att agera frälsningsmöte. Kontakten med salongen är alltigenom suverän.

Snubben är förstås med, som klipp på skärm. Där är formen slipad och förhöjd. Scenshowen har inte närbildens finlir och några nummer orkar inte ända fram, hur kul de än byggs upp. I Bianca Kronlöfs bestigande av Kilimanjaro är färden fantastisk, även utför. Men energin pyser ur slutet. Sången om de vuxna blir också ovanligt lam. Kanske är allt inte riktigt färdigt.

Men allvaret i slutet har fullt tryck. Våldtäkter och övergrepp överskuggar det roliga, men rättframheten består. Scenen blir ett djupt andetag inför finalen, ett crescendo med feminismen som patos och ledstjärna för praktiskt gestaltad politik.

ÄMNET

Könsmaktsordningen och rasismen står främst i skottgluggen. Men ingen form av olikabehandling går säker för Bianca och Tiffany Kronlöfs rasande normkritiska liveshow Slå pattarna i taketFolkteatern skriver Lis Hellström.

SKRIBENTEN

Lis Hellström Sveningson är kritiker och medverkar regelbundet på GP Kultur. Skrev senast om Linier på 3:e våningen.

Mest läst