Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Folkomröstningen ändrar ingenting

Folkomröstningen om trängselskatt i höst är onödig, kostsam och ett sätt för dem som drivit fram frågan att slå blå dunster i folks ögon, skriver Anders Högström (FP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Om folkomröstningen om trängselskatt i höst slutar med ett JA händer ingenting.

Om folkomröstningen slutar med ett NEJ händer ingenting heller!

Varför inte?

Jo, om det blir ett nej ska Göteborgs kommunfullmäktige besluta om nya förhandlingar som ska tas upp med de andra intressenterna i Västsvenska paketet, där trängselskatten är en mycket viktig finansieringskälla. Realistiskt sett finns det ingen majoritet för detta i fullmäktige. Inget av partierna, utom Vägvalet och SD har sagt att de vill omförhandla avtalet. Frågan kommer alltså att röstas ned.

Redan här är frågan ovan besvarad. Skulle det osannolika inträffa att det finns majoritet i fullmäktige för en omförhandling händer ändå ingenting.

Varför inte?

Jo, om Göteborgs kommun vill omförhandla avtalet ska kranskommunerna, Västra Götalandsregionen, Region Halland och staten övertalas. Ingen av dessa parter kommer att vilja omförhandla och där finns inte, som i Göteborg, någon folkomröstning att hänvisa till.

Är då inte göteborgarna mer drabbade än andra i den här frågan så att större hänsyn skulle tas till deras åsikt?

Nej, inte om man ser till hela trängselskatten, där bosatta i Göteborg betalar cirka 47 procent av trängselskatten och boende i andra kommuner betalar 53 procent. Det visar siffror från Transportstyrelsen. Till exempel betalade göteborgarna i fjol i september 34,2 miljoner och övriga som passerade en betalstation 37,7 miljoner kronor. Övriga månader under fjolåret ser ungefär likadana ut procentuellt sett.

Västsvenska paketet är inte någon angelägenhet bara för Göteborgs stad och invånarna där.

Om alla osannolika, men i teorin möjliga, scenarier skulle leda till att Västsverige går till regeringen och begär att trängselskatten ska tas bort är vi framme vid år 2016-2017 allra minst. Då har så mycket pengar lagts in i Västsvenska paketet att det knappast går att stoppa. Regeringen skulle då kräva finansiering från kommunerna, och framförallt Göteborg, som ersättning för trängselskatten. Göteborg lär stå ensamt i den frågan.

En kronas skattehöjning eller massiv utförsäljning av bolag skulle ge intäkter som med all säkerhet i stället skulle användas till vård, skola och omsorg – oavsett majoritet.

Betydelselös folkomröstning

Hur man än vänder och vrider på frågan blir folkomröstningen i höst betydelselös, kostsam och en grymt stor besvikelse för de människor som på allvar har trott att de genom folkomröstningen om trängselskatt skulle få stora förändringar till stånd. Det är svårt att förstå hur de moderater som tvingade fram en folkomröstning tillsammans med Vägvalet och Sverigedemokraterna tänkte när de, i minoritet, röstade fram folkomröstningen i fullmäktige. Och hur tänkte kampanjorganisatören GT? Vad var det som skulle åstadkommas med en folkomröstning i fel tid och om fel fråga? Hade frågan i stället handlat om Västsvenska paketet eller Västlänken och tagits upp i förra valet 2010 hade det gått att förstå agerandet.

Jag tycker synd om alla de människor som hoppas och tror att folkomröstningen i september kommer att innebära slut på trängselskatt och stopp åtminstone för Västlänken. Tyvärr, det kommer inte att hända.

Anders Högström

liberal debattör, tidigare ledamot av kommunstyrelsen samt ordförande för Folkpartiet i Lilla Edet

Mest läst