Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Fokus på unika idéer ger färre nya företag

Debatt Ett ökat fokus på nyskapande affärsidéer leder till färre nystartade företag i Sverige. Genom att sätta idéer på piedestal och leta efter det unika missar vi majoriteten av de entreprenörer som har potential att bygga Sveriges näringsliv i framtiden, menar Mariah ben Salem Dynehäll, verksamhetschef på Drivhuset i Göteborg.

Stora företag växer inte på träd i Sverige. 99 procent av hela landets företagsbestånd har färre än 50 anställda. Två av tre företag är soloföretag och därmed är bilden av Sverige som småföretagarland tämligen befäst. Skulle man däremot utgå från de satsningar som görs kring innovationer och entreprenörskap ser man att bilden av Sverige utifrån det perspektivet ser annorlunda ut.

Majoriteten av de medel som går in i innovationssystem runt om i landet delas ut till idéer som anses kunna bli Sveriges nästa Volvo eller Ericsson och dessutom prånglas budskapet ut att om du inte har en unik och skalbar idé, har ditt företag troligtvis sämre chanser till tillväxt och är därmed mindre intressant.

Många bär runt på affärsidéer

Det budskapet färgar också större delen av befolkningen som trots att nästan alla mer eller mindre bär runt på affärsidéer sällan eller aldrig skulle få för sig att berätta om dem för någon annan och i synnerhet inte försöka omvandla idén till ett företag.

Om jag hade fått en krona för varje gång en entreprenör tvivlade på om idén var tillräckligt unik, skulle min verksamhet inte behöva finansieras av skattemedel. Fler skulle också våga testa sina idéer och starta företag.  Sverige lider av myten om den unika idén.

Eftersom fokus är så befäst kring idén, bedöms också potentialen utifrån hur idén är beskaffad, oftast genom en genomlysning av en affärsplan.

Många affärsrådgivare tycks ha en nästan omänsklig förmåga att kunna spå in i framtiden och bedöma vilken idé som har tillväxtpotential och vilka branscher som likt skatten vid regnbågens slut kommer att skicka upp Sverige på toppen av världens företagarbarometrar.

Svårt sia om idéer med potential

Hur ser en idé med tillväxtpotential ut? Skulle du fråga chefen för Amerikanska Patent- och registreringsverket i slutet på 1800-talet finns det inga sådana idéer kvar. Han ansåg att allt som går att uppfinna redan var uppfunnet i slutet på förrförra seklet. Det var innan både telefonen, diskmaskinen, internet och Spotify.

På 90-talet sa vår egen IT-minister att internet bara är en fluga och en känd konsertarrangör rekommenderade Elvis att återgå till att köra buss. Vi kan skratta åt dessa dumheter i dag, men fnisset fastnar i halsen när man fortfarande hör liknande kommentarer om mindre kända entreprenöriella talanger. Under mina tio år på Drivhuset blir jag gång på gång motbevisad av entreprenörer och det har blivit fullständigt klart för mig att tillväxtpotentialen inte ligger i idéer utan i entreprenörerna själva.

Tillväxtpotentialen finns i alla de människor som vill förverkliga en idé. Det handlar om drivkraften, engagemanget och modet att ta sig ut i ett okänt sammanhang och skapa nya värden. Genom att uppmuntra, stötta och tillhandahålla verktyg ökar vi möjligheterna för dem att lyckas med den idé de för tillfället har eller kanske nästa idé, eller nästa.

Genom att inte fokusera så mycket på idén utan i stället på den som skall förverkliga den ökar tillväxten i Sverige. Nyckeln till framgång ligger inte främst i en kreativ affärsmodell utan i en kreativ entreprenör. Att investera i människor är dessutom mer kostnadseffektivt än att investera idéer. Skulle den nuvarande idén misslyckas finns ändå färdigheterna och förmågorna kvar intakta, färdiga att återanvändas i nya entreprenöriella sammanhang, som företagare eller som anställda entreprenörer.

Vem hade satsat på Kamprad i dag?

Alla framgångsrika, lönsamma företag har börjat med en entreprenör och bränslet till deras tillväxt kommer från deras viljor och ambitioner. Hade en av våra nationalsymboler, Ingvar Kamprad, sökt hjälp av dagens innovationssystem är det tveksamt om han hade fått hjälp.

Att sälja möbler i platta paket kan knappast sälla sig till idéer med teknikhöjd eller betraktas som särskilt innovativt. Det är tack vare honom som människa som Ikea blivit så stort att det till och med blivit bärare av hela den svenska kulturen.

Genom att satsa på entreprenören i stället för platta paket (affärsidéer) hittar vi morgondagens Ingvar Kamprad.

Mariah ben Salem Dynehäll

verksamhetschef, stiftelsen Drivhuset

 

Mest läst