Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
Stephan Eriksson som har specialiserat sig på flygpassagerare med ersättningskrav har redan vunnit en fight mot Ryanair.

Flygresenärer kan få miljarder

Det finns miljarder att hämta i ersättning för flygförseningar. Ryanair har redan förlorat en tvist i tingsrätten – nu väntar 16 passagerare på att få rätt i Göteborg.

Nu tar resenärerna strid mot flygbolagens förseningar. Möjligheten till ersättning vid försenade flyg har nämligen varit en väl förborgad hemlighet. För trots att EU-förordningen från 2004 ger passagerarna rätt till en schablonersättning vid kraftiga förseningar, har kunskapen om regeln varit låg. Endast någon promille av de svenskar som råkat ut för förseningar har krävt ekonomisk ersättning som kompensation. Fram till i år.

– Just nu jagar vi flygbolagen i alla möjliga domstolar runt om i landet, säger Stephan Eriksson, advokat hos Liman & Partners i Stockholm.

Stephan Eriksson som har specialiserat sig på flygpassagerare med ersättningskrav har redan vunnit en fight mot Ryanair i Nyköpings tingsrätt. En resenär skulle flyga från Skavsta till Milano i april förra året, när planet blev försenat med drygt tre timmar. Mannen begärde skadestånd enligt EU-förordningen 261/04, vilket tillbakavisades av Ryanair. Då stämde advokaten flygbolaget i tingsrätten.

– Och nu har Ryanair gått med på en förlikning och betalat ut en schablonersättning på 400 euro plus omkostnader, säger Stephan Eriksson nöjt.

Näst på tur står 16 passagerare i Göteborgs tingsrätt. Deras resa gick till Sardinien förra sommaren, med ett Ryanair-flyg från Säve flygplats.

– Efter flera timmars försening, skickades vi till Landvetter för att flyga därifrån. Vi var framme på Sardinien först klockan tre på natten, berättar Emma Lindholm, som var en av passagerarna.

Hon reste med sin man och deras två små barn, och retar sig på flygbolagets bristande omsorg. Familjen erbjöds varken något att äta eller dricka under den fem timmar långa väntan på flygplatsen.

– När vi sen begärde ersättning för förseningen, fick vi bara ett beklagande, inget annat. Då bestämde vi oss för att blanda in en tredje part, säger hon.

Stephan Eriksson är dock inte ensam om att nischa sig på flygförseningar. Sen tolkningen av EU-förordningen blivit allmänt känd, har en ny affärsidé sett dagens ljus. Flera onlinetjänster har startats i Sverige, där konsumenterna erbjuds hjälp med att begära ut sina ersättningar. Oftast kostar det ingenting för den som anlitar företaget, förrän slaget är vunnet till flygpassagerarens fördel.

– ”No win, no fee”. I stället tar vi 25 procent av kundens ersättning från flygbolaget, berättar Thomas Lööw, på onlinetjänsten Air Help.

Företaget Air Help bildades i Danmark förra året, och registrerade sig i Sverige i januari i år. Men redan nu har man fullt upp, säger Thomas Lööw. Enligt honom drabbas omkring 620 000 passagerare av flygförseningar varje år – och det finns över två miljarder kronor att hämta ut i kompensation.

– Vi tar emot 200-300 ärenden i månaden. De allra flesta slutar med att flygbolagen betalar, säger han

Naturligtvis går det också bra att själv driva kravet om ersättning. På Konsument Europa finns färdiga blanketter för resenären att fylla i och skicka vidare till flygbolaget. Den som inte får svar inom sex veckor uppmanas att lämna ärendet vidare till Konsumentverket, eller vända sig till Allmänna reklamationsnämnden. Men lågprisbolaget Ryanair, till exempel, är dåliga på att följa myndighetens beslut. Av 24 fällningar i ARN under 2012, vägrade Ryanair att betala i hälften av fallen.

– Då finns det inte mycket annat kvar för den enskilde konsumenten, än att vända sig till domstol, säger Fanny Andersson som är juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Flygbolagens försvar när det gäller förseningar är oftast att det handlar om ”extraordinära händelser”, som är undantagna i EU:s förordning. Men det räcker det inte med att, till exempel, ange ett tekniskt fel på planet, menar advokaten Stephan Eriksson. Flygbolaget måste också bevisa allt har gjorts för att undvika vad som inträffade.

– En extraordinär omständighet kan vara en strejk eller en väderlek utanför bolagets kontroll. Men att ange tekniskt fel utan att specificera vad det handlar om, håller inte i domstol, säger han.

Att EU-förordningen inte är särskilt populär i flygbranschen är uppenbart. Många gånger tvingas flygbolagen betala förseningsavgifter som långt överskrider intäkterna för biljetterna. Jan-Olov Bergling, som är branschchef i Svenska flygbranschen, anser att schablonersättningarna är oproportionerligt höga och att flygbolagen straffas för att de värnar om säkerheten.

– Nu måste de först betala tillbaka passagerarnas utgifter för biljetterna, plus upp mot 600 euro i ersättning till var och en.

Jan-Olov Bergling jämför systemet med SJ:s ersättning när tågen blir försenade. Tågresenärerna ersätts med hälften av utlägget för biljetten, alternativt att pengarna används till en annan resa. Det är en betydande skillnad mot vad som gäller vid flygförseningar, säger han.

– Majoriteten av flygbolagen skulle aldrig flyga osäkra plan. Men man måste räkna med, att det alltid finns en risk att något flygbolag tummar på säkerheten för att undvika höga kostnader.

FAKTA: När kan du få ersättning?

Tre timmars försening, kortare distans än 1 500 km – 250 euro (ca 2 500 kr)

Tre timmars försening, distans mellan 1 500 och 3 500 km – 400 euro (ca 3 550 kr)

Fyra timmars försening, och mer, längre distans än 3 500 kr – 600 euro (ca 5 300 kr)

Du kan också få ersättning om en försening gör att du missar ett anslutningsflyg. Ersättningen handlar om hur många timmar försent du kommer fram till resmålet.

Hur funkar det?

Regeln som gäller vid inställda flyg, förseningar och överbokningar är EU-förordningen 261/04, och började gälla i februari 2005. Därför går det också att begära ersättning tillbaka i tiden.

För att få juridisk hjälp behöver du flygbiljett och bokningsnummer för de inblandade passagerarna, uppgifter om den totala fördröjningen, plus eventuell information om flygbolagets anledning till förseningen.

Det tar vanligtvis två, tre månader innan beredningen är klar, men kan ta ännu längre beroende på hur snabbt flygbolagen svarar.

Källa: Air Help

Mest läst