Flygande linje över älven snart verklighet

I framtiden kommer du kunna glida fram högt över Göta älv. Just nu planerar Trafikkontoret för tre linbanor på hög höjd som ska koppla ihop Göteborg över älven och göra Lindholmen väldigt centralt. – Jag tror vi kommer fortsätta se stigande bostadspriser här, säger Jennie Svensson, mäklare på Fastighetsbyrån.

ANNONS
|

Den linbanesträckning som främst är aktuell ska glida mellan Järnvågen och Lindholmen. I 20 kilometer i timmen färdas resenärerna mer än 45 meter över älven, på samma höjd som Älvsborgsbron.

– På sikt kommer Lindholmen bli navet som binder samma Eriksberg med resten av älvstranden, säger Jennie Svensson, mäklare på Fastighetsbyråns Eriksbergskontor.

I dagsläget säljs de dyraste lägenheterna vid Eriksberg, bostadsrätterna vid Lindholmen ligger något lägre.

– Vi människor är flockdjur och tenderar att vilja bo där många andra bor. På Eriksberg har det byggts otroligt mycket och priserna har ökat i takt med byggandet. På Lindholmen är lägenheterna färre, företagen fler och priserna något lägre, konstaterar Jennie Svensson.

ANNONS

Men det kan en linbana ändra på. Sambandet mellan tillgänglighet och markvärdet är tydligt, den välkända tumregeln säger: ju längre restid, desto billigare boende. Är det så att man bygger en ny kommunikationsväg till ett bostadsområde kommer markpriset med största sannolikhet öka.

– Den planerade linbanan kan få effekten att fler företag tycker att det är attraktivt att etablera sig på Lindholmen och att det kommer byggas fler bostäder här. Och byggs det fler lägenheter ökar priserna, säger Jennie Svensson.

För många städer är det en utmaning att fler ska kunna bo och verka på en mindre yta, utan att bilismen växer. Då fungerar linbanan som ett komplement till resten av kollektivtrafiken.

– En av de främsta fördelarna med linbana är dess möjlighet till extremt hög turtäthet, vilket trots relativt små fordonsenheter leder till en mycket god transportkapacitet. 2000-4000 personer i timmen. Det står sig väl i jämförelse med annan kollektivtrafik. Det är naturligtvis lägre än för tunnelbana och spårväg, men står sig väl i förhållande till en traditionell busslinje, säger Johan Hulthén, centrumföreståndare på K2 – Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik.

Politiskt beslut väntas till sommaren och säger kommun- och regionfullmäktige ja kan linbanan börja byggas om två-tre år.

window.Fusion.Category="";window.Fusion.adServer="se-02.adtomafusion.com:80";window.Fusion.callUserStats("7792541159", window.Fusion.Category);
adf.Params.PageName = encodeURIComponent('Flygande linje över älven snart verklighet'); adf.Params.Divider = encodeURIComponent('|'); adf.track(307794);

Fakta Linbanan

Förslaget är framtagen av Trafikkontoret tillsammans med Västra Götalandsregionen och Västtrafik, efter förslag från göteborgare inför stadens 400 års jubileum 2021.

Investeringskostnad:cirka 1 miljard kronor (850-1050 miljoner kronor).

Drift- och underhållskostnad:40-50 miljoner kronor per år.

Teknisk livslängd:cirka 30 år.

Kapacitet:Mer än 2 000 resenärer per riktning och timme – som en spårvagnslinje.

Turtäthet:Gondolerna beräknas kunna avgå med 45 sekunders mellanrum.

Hastighet:20-25 kilometer per timme.

Höjd:Gondolerna beräknas gå 40-50 meter upp i luften. Tornen beräknas bli cirka 70 meter höga.

Lila linjen:Från Järntorget, över Göta älv till stationerna på Lindholmen , Lundby och Wieselgrensplatsen . Skulle kunna stå klar redan 2019-2021.

Gula linjen:Binderihop spårvagnslinjerna Bergsjölinjen och Angeredslinjen, över älven via Bäckebol till norra Backa. Skulle tidigaste komma att byggas i mitten på 20-talet.

Bruna linjen: Från Svingeln, Gullbergsvass, Ringön över älven till Brunnsbo station. Tidsperspektiv: långt in i framtiden.

Källa: Göteborgs stad.

ANNONS