Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Under de senaste veckorna har tre svåra olyckor inträffat där personer blivit påkörda av spårvagn.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Flera svåra spårvagnsolyckor

    En äldre kvinna dog på tisdagen efter att ha blivit påkörd av en spårvagn. Det är en av flera svåra olyckor på kort tid. Slump eller samband? Spårvägen vet inte.

    Kvinnan, som var i 80-årsåldern, blev påkörd på Södra Hamngatan i höjd med Tyska kyrkan i går förmiddag. Hon fördes till Sahlgrenska sjukhuset med en skallskada. Hon avled senare.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Vad jag förstår fungerade både ljus- och ljudsignaler, men det var inget övergångsställe, säger Lena Sävstam Fennvik, kommunikationschef på Göteborgs Spårvägar.

    Spårvägens tillförordnade säkerhetschef Milan Buvac har inget att tillägga i sak, utom att man har börjat samla in fakta för den egna utredningen.

    Samtidigt utreds flera andra händelser. Så sent som förra veckan inträffade en olycka på Linnégatan, även det med en äldre kvinna inblandad.

    - Hon gick ut framför vagnen på kort avstånd och blev påkörd. Hon skadades allvarligt. Det är vad vi vet i nuläget. Vi kan ännu inte dra några slutsatser om orsaken, säger Milan Buvac.

    Hittills har 2010 varit mycket positivt år ur olyckhänseende, jämfört med 2008 och särskilt 2009. Men de tre senaste veckorna har det vänt, med två allvarligt skadade och ett dödsfall.

    - Något har hänt. Vi måste titta på det mer ordentligt för att försöka ta reda på vad det är, säger Milan Buvac.

    Det finns likheter, framför allt mellan olyckorna på Linnégatan och Södra Hamngatan:

    - Personen står stilla och kliver ut. Sedan har vi den första olyckan då en person snubblar framför vagnen och blir träffad av vagnens underrede, säger Milan Buvac.

    Det är dock svårt att förhindra den här typen av olyckor, med mycket folk i rörelse i och kring vagnarna, om man inte sätter upp rent fysiska hinder som stängsel, menar han.

    - Då uppstår andra svårigheter, till exempel framkomlighet för rörelsehindrade. Det är väldigt komplext.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.