Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Fler och billigare tåg till Stockholm

Antalet tåg från Göteborg till Stockholm ökar från 22 till 33 på vardagar. Biljetterna kommer att bli billigare men tågtrafikföretagen vill inte avslöja sina priser.

MTR Nordic offentliggör i dag att företaget köper sex Flirt-tåg från schweiziska Stadler för att ta upp kampen med SJ. Men tågen levereras först hösten 2014 och trafiken inleds tidigast i oktober.

– Vi satsar 700 miljoner kronor på bekväma, effektiva och klimatsmarta tåg som skall klara nordisk vinter och skandinavisk sommar, säger Peter Viinapuu, vd i MTR Nordic.

I Norge och Finland finns redan liknande tåg men de används för lokal och regional trafik.

– Tågen inreds både för affärs-resenärer och privatresenärer men vi vet att de fungerar mycket väl i nordiskt klimat, säger Viinapuu. Våra kunder skall kunna lita på att tågen verkligen går i alla väder.

MTR hade planerat att inleda trafiken i augusti men premiärturen lär dröja till oktober, kanske till november.

– Inom ett år, säger Viinapuu. Det är vad jag kan lova i dag.

När effekterna av avregleringen av tågtrafiken slår igenom nästa år utökas trafiken mellan Göteborg och Stockholm med 50 procent.

SJ AB kommer att köra 19 snabbtåg i varje riktning varje vardag.

SJ tvingas dock ställa in trafiken med Interctytågen mellan Göteborg och Stockholm, de ryms inte på banan.

Skandinaviska Jernbanor som kör Blå tåget sedan två år utökar i mars trafiken från en till två turer i varje riktning.

Citytåg i Sverige planerar att köra tre tåg i varje riktning men det är oklart när trafiken kommer i gång.

Tidigare har Mattias Söderhielm, vd i Citytåg, lovat trafikstart i juni men företaget har ännu inte skrivit avtal om några fordon.

Citytåg kommer troligen att köpa eller hyra äldre tyska sittvagnar och lok som klarar 200 km/h. Söderhielm har tidigare beskrivet konceptet som ”hyfsat bekväma vagnar och låga priser”.

MTR kommer att köra nio tåg i varje riktning varje vardag, färre under veckosluten.

MTR kommer att köra vissa tåg direkt mellan Göteborg och Stockholm medan en del tåg gör uppehåll i Herrljunga, Falköping, Hallsberg, Södertälje och Flemingsberg.

– Vi stannar där SJ:s snabbtåg sällan eller aldrig stannar, säger Viinapuu. På det sättet blir vi ett komplement till SJ.

MTR kommer att rekrytera 70 nya medarbetare, främst lokförare och tågvärdar, med stationering i Göteborg och Stockholm.

– Det blir en liten, effektiv organisation för den nya tågtrafiken, säger Viinapuu. Vi får låga kostnader för administration och kommer att kunna hålla låga biljettpriser.

Hur låga vill Viinapuu inte säga något om.

– Även om kvalitet och punktlighet är väsentliga är naturligtvis biljettpriset väldigt viktigt, säger han. Vi återkommer om detta.

Viinapuu har tidigare sagt till GP att MTR ”inte skall bli ett Ryanair på spår”.

– MTR kommer att ha dynamiska priser på samma sätt som SJ. Köper du tidigt kan du resa billigt, väntar du blir det dyrare, sade Viinapuu i oktober.

MTR bildades 1975 för att ta hand om tunnelbanan i Hongkong som invigdes 1979.

Verksamheten bolagiserades, sedan sekelskiftet är företaget noterat på börsen i Hongkong.

MTR kör tågen i tunnelbanan i fyra städer i Kina och i Stockholm samt lokaltåg i Melbourne och London.

Företaget har 30 000 anställda, varav 3 000 i Stockholm.

Omsättningen var förra året 30 miljarder kronor och vinsten 10 miljarder kronor.

Mest läst