Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
998346.jpg
FIRE! Orchestra på Nefertiti fredag kväll. På saxofon Mats Gustafsson.

Fire! Orchestra | Nefertiti

Jazz

Jazz

Fire! Orchestra

Nefertiti

Bäst: Ljudet. Trycket. Nyanserna. 

Sämst: Att jag inte hann med och se extranumret

Publik: Fullt

Mats Gustafsson säger precis innan konserten att det startade som ett dåligt skämt på ett hotellrum. Fire! är i grunden en trio – Gustafsson på saxofoner, Andreas Werliin på trummor och Johan Berthling på elbas – men de har utökat sättningen ibland, tagit in en extra medlem på turnéer utanför Sverige. Mariam Wallentin hoppade dessutom in på sång redan på första skivan. Orkestervarianten av bandet – som premiärspelade på Fylkingen i Stockholm för nästan exakt ett år sedan – är, ja, galen. 28 personer. I fredags var de kanske 26. Svårt att se alla musiker även om man, som jag, satt allra längst fram.

Ett skämt blev en idé blev en verklighet. Liknande saker har gjorts förut. Holländska The Ex – vars Arnold de Boer är med och sjunger och har skrivit texterna till bandet – har blandat experimentrock med frijazzblås. Den mest självklara parallellen är annars Gunnar Lindqvists Unit i slutet av 60-talet. Det första svenska freeformstorbandet. Ibland kunde jag – nästan – höra det malande riffet i Arbete & Fritids klassiker Petrokemi. Men Fire! Orchestra har hittat en egen grund, enkla riff, malande, flygande basgångar, och Mats Gustafsson som dirigent, när han styr de olika musikerna, komposition i stunden.

 

Är jag lurad av mängden av fantastiska musiker? Nej, det är oerhört bra, alla musiker hörs, ljudet är perfekt, vissa hamnar i skymundan, men får små moment att glänsa i, som när Dan Berglund har huvudrollen en kort stund, när Raymond Strids små trumfinesser överröstar Werliins motoriska rytmer, eller när Christer Bothén efter en timma ungefär tar fram sin gamla guimbri och nordafrikanska element kommer in i musiken ett litet ett tag

 

Och bara att se och höra Sveriges två bästa sångerskor – Mariam Wallentin och Sofia Jernberg – på samma scen är något utöver det vanliga. Båda två sjunger fantastiskt. Emil Svanängens ljusa sång bryter, kompletterar, utökar färgskalan ytterligare.

998348.jpg
Mariam Vallentin sjöng.
998350.jpg
Mest läst