Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter och regionchefen för BRA Mathias Winberg.
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter och regionchefen för BRA Mathias Winberg.

Finfin start för inrikesflyget Bra

Bra satsar regionalt och ska ha 16 avgångar dagligen till Bromma, Umeå och Visby från Landvetter.

ANNONS
|

Med den nya loggan på plats, ny webbplats, uniformer och fruktkorgar och ballonger drog nya inrikesflyget Bra igång sin verksamhet under måndagen.

- Så här långt har det gått över förväntan. Under morgonen har v haft fem avgångar, fyra till Bromma och en till Umeå, säger det har gått över förväntan, vi har fem avgångar på morgonen. Fyra till Bromma och en till Umeå, säger regionchefen Mathias Winberg.

Det nya inrikesflyget Bra är en sammanslagning av Malmö Aviation, Sverigeflyg och Braathens Aviation – allt under nya namnet Bra, som tillsammans når tretton destinationer i landet.

- Tidigare var det en paraplyorganisation, men nu är det ett bolag och det blir väldigt mycket lättare och tydligare för kunderna vem det är man reser med, säger Mathias Winberg.

ANNONS

Med den nya bolagsbildningen kommer man också att ha en mycket tydligare regional profil, med egen flygplatspersonal, säljare och regionchefer.

För Göteborg/Landvetters del kommer det att innebära 16 avgångar per dag, varav de flesta kommer att vara till Bromma, två direktflyg om dagen till Umeå och ett dagligt flyg till Gotland. Samtliga övriga inrikesdestinationer kan resenärerna nå via lokalflygsnavet på Bromma.

- Prognosen är att vi ska ha cirka 450000 resenärer per år från Göteborg till Bromma. Det är ju det som är den stora tunga motorn, säger Mathias Winberg.

Från Landvetter Airport är man mycket positiva till den nya satsningen på inrikesflyget.

- Det som är viktigt att påtala är ju att volymerna mellan Göteborg och Stockholm är det som borgar för att hela Sverige ska leva, annars får vi inga flygbolag att flyga ovanför Stockholm. Och då blir det en trafikplikt, vilket innebär att staten får betala om man ska flyga norröver, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Landvetter.

Ett av flygen norröver som går mycket bra är just flyget till Umeå.

- Vi blev något förvånade själva att det faktiskt går mycket bättre från Göteborg och norrut. Och det är framför allt näringslivet om åker med oss och det är många göteborgare som hittat den nya direktlinjen, säger Mathias Winberg.

ANNONS

Konkurrensen i luftrummet är tuff och flygbiljetterna på Bra kommer att kosta från 500 kronor till dryga 2000 kronor per inrikesresa, beroende på när man ska flyga och när man bokar.

Hur ser du på konkurrensen från Norwegian?

- Det finns många duktiga, både SAS och Norwegian och sedan har vi två duktiga konkurrenter på rälsen också, säger han.

Men det Bra kommer att satsa på och konkurrera med i framtiden är ett mer miljövänligt flyg.

Redan nu har bolaget lagt ut beställningar på sin kommande flotta med nya Bombardierflygplan som kan minska bränsleförbrukningen med 35- 40 procent.

- Det är revolutionerande, och planen kan ta upp till 150 passagerare, säger Mathias Winberg.

En ytterligare sak man är rätt så stolta över är att man kommer att ha en lokal matleverantör i Lill Spinneriet, som drivs av de göteborgska krögarna Katja och Patrik Palmblad.

- Och det skapar i sin tur många fler arbetstillfällen, säger han.

ANNONS