Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Finanskrisen slog hårt

    Finanskrisen ledde till att Volvos försäljning av lastbilar ett tag praktiskt taget var utplånad. Det var den värsta och mest omtumlande upplevelsen i Leif Johanssons vd-karriär.

    – Det leder till ett väldigt robust själsliv när man har noll i orderintag och man började med 300 miljarder kronor i fakturering.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Krisen gjorde att kundernas likviditet ströps när bankväsendet skakade i sina grundvalar.

    – Det var också en väldigt svår tid för många våra anställda, som jag djupt beklagar, men inte kunde göra något åt på grund av världsekonomin. Däremot är jag oerhört glad nu när jag kunnat hälsa flera hundra av dem välkomna tillbaka.

    I slutet av 2008 hade koncernen 113 000 anställda, alla personalkategorier, i hela världen jämfört med dagens 103 000.

    TT: Vad blir viktigast för en ny vd att ta tag i?

    – Ska man komma som ny chef till Volvo ska man omfamna Volvo och tycka att bolaget har bra värderingar med kvalitet, säkerhet och miljö. Man ska också vilja jobba i ett internationellt stort företag med 8 000 japanska kollegor, 12 000 kinesiska och kanske 10 000 indier.

    TT: Går det att komma från en helt annan bransch eller måste man kunna lastbilar?

    – Jag tror inte att man behöver vara detaljkunnig på fordon, det var ju inte jag när jag kom. Däremot ska man ha erfarenhet av och tycka om att jobba i en verkligt sann global miljö.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.