Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
1379545.jpg

Felix Kjellberg, betydligt mera känd som Pewdiepie. Bild: TT Bild

Fenomenet Pewdiepie både hyllas och kritiseras

Nöjesartiklar Pewdiepie är världens största Youtube-fenomen. Felix Kjellberg tjänar också därefter. Wall Street Journal avslöjar att göteborgarens program drar in drygt 26 miljoner kronor om året i reklamintäkter.

Felix Kjellberg är inte ett namn som alla känner till. Däremot är Pewdiepie en megastjärna på Youtube. På Youtube-kanalen kan man se när 24-åringen spelar tv-spel. Och det är många som tittar. Felix Kjellberg står i särklass med 27 miljoner följare.

+Wall Street Journal har nu räknat ut vad svensken tjänar. Hans TV-program drar in fyra miljoner dollar om året i reklamintäkter, vilket motsvarar cirka 26,5 miljoner kronor.

Felix Kjellberg känner sig inte bekväm med att ha fått stor uppmärksamhet och säger till Wall Street Journal att han är av central betydelse för Youtube:

- Det sätter mig i strålkastarljuset och väcker frågor som "Varför är han så stor?".

Svensken uppger också att han skulle vilja ha en mindre publik, cirka 5 miljoner prenumeranter.

Felix Kjellberg ska sommarprata 9 augusti i Sveriges Radio. Men Internet-ikonen får inte bara hyllningar. Han har bland annat kritiserats i sociala medier. I Nöjesguiden tycker krönikören och aktivisten Angela Larsson att Pewdiepies videor är översvämmade av kränkningar.

Hon skriver: "Han använder ord som cp och slut (slampa) som förolämpningar, klär sig i hånande syfte i klänning och skämtar ignorant genom att säga att "det kallas inte att vara bög, utan att vara fabulous". Han har använt n-ordet, det tog honom för många våldtäktsskämt innan han bad om ursäkt och han har skämtat om att han trodde att vissa etniska grupper var fulla av skit". Angela Larsson undrar också varför Pewdiepie kommer undan med sina fördomar.

Mest läst