Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1
Vi har insett att i en stor stad måste det finnas plats för mer än bara biltrafik, skriver John Liungman, Nätverket JA till trängselskatt.

Fem skäl att rösta ja till trängselskatten

Trängselskatten är den mest effektiva mekanismen för att komma tillrätta med städers trafikproblem, skriver John Liungman, Nätverket JA till trängselskatt.

1. Bilen. Alla älskar vi bilen. Även vi som arbetar för att behålla trängselskatten tycker om allt det positiva med egen bil. Men vi har insett att i en stor stad måste det finnas plats för mer än bara biltrafik. Som hus. Arbetsplatser. Grönytor. Spårvagnar. Lekplatser. Och vi samsas om utrymmet.

När en resurs är begränsad kan man antingen köa, eller betala. Med trängselskatt kan den som måste köra bil göra det, med minskad risk att fastna i köer. Om du kör budbil eller ambulans i jobbet, eller om du måste hinna med ett flyg – ja då kan du numera räkna med att komma i tid. Varför? Jo, för att vi som inte värderar möjligheten att köra just under rusningstid lika högt som du, vi låter bilen stå.

2. Ekonomin. Infrastruktur är kostsamt. Motorvägar, broar och tunnlar sväljer summor som är så stora att de är svåra att greppa. Den en kilometer långa Partihallsförbindelsen (Röde orm) kostade 1,6 miljarder kronor. Det motsvarar årskostnaden för att driva Kungälvs sjukhus i ett år. Med pengar över till 500 lärare, och 1 500 förskoleplatser.

Bra infrastruktur är dyr, men avgörande för stadens ekonomi. Vi kan få det att gå ihop tack vare intäkter från trängselskatten och tack vare de pengar som staten bidrar med och som ingår i samma paket. Samtidigt gör trängselskatten att vi slipper utöka kapaciteten på de stora infarterna bara för att klara de korta trafiktoppar som uppstår på morgon och eftermiddag.

3. Näringslivet. På företagens önskelistor finns saker som säkra transporter, en stor arbetsmarknadsregion och sänkt skattetryck. Det är därför näringslivet i stort är för trängselskatt. Ologiskt? Inte alls. Använder vi vårt vägnät smartare så spar vi skattepengar.

När politiker och experter nu lagt femton år på att jobba fram en bra lösning, och den dessutom till stora delar redan är på plats, vore det knappast förtroendeingivande att plötsligt ändra förutsättningarna. Företagen ser hellre att beslutsfattarna kan lägga kraft på nya projekt än att lägga i backen.

4. Stadens utveckling. Bra ekonomi, växande företag och smidiga trafiklösningar skapar en attraktiv stad. Eftersom kollektivtrafik kräver mindre utrymme än motorvägar spar vi också värdefull markyta som kan förvandlas till nya stadsdelar. Inget av detta gör Göteborg till ett nytt New York. Men det är ett rejält kliv mot en stad som kan konkurrera om både turister och företagsetableringar. Och som man kan trivas i.

5. Miljön. Trängselskatten möjliggör finansiering av historiska satsningar på kollektivtrafik och pendeltåg, vilket minskar våra fossila utsläpp men också förbättrar den lokala luftkvaliteten. Bullret minskar, gatumiljön blir trevligare och kanhända är det en och annan som rör sig lite mer.

Var vill du bo? Trängselskatten är den mest effektiva mekanismen för att komma tillrätta med städers trafikproblem. Liknande system används i många andra städer. Vill du verkligen bo i en stad där vi backar femton år, där pengarna tryter och vi saknar svar på akuta trafik- och miljöproblem? Eller vill du bo i en välfungerande stad där vi kopplat greppet på de stora utmaningarna – där allt redan är på plats, finansierat och överenskommet? För oss som älskar Göteborg är svaret givet. Rösta JA till trängselskatt 14 september.

John Liungman

Nätverket JA till trängselskatt

Bild - 2
John Liungman, Nätverket JA till trängselskatt
Mest läst