Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
DWANCE-_COLLAGE_webb

Fem år av konflikter på operan

Nöje Dansare vid Göteborgsoperan vittnar om fem år av mobbning, konflikter och manipulativ ledarstil från danschefen Adolphe Binder. I en enkät krävde en majoritet att hon skulle sluta. Nu får Binder gå i förtid.

När Göteborgsoperan skulle rekrytera en ny konstnärlig ledare för danskompaniet 2011 fick medarbetarna intervjua slutkandidaterna och rösta på sin favorit. Det blev en jordskredsseger för Adolphe Binder, som bland annat varit chef för Berlin Ballett.

– Alla utom en röstade för henne. Jag var helt såld och tyckte att hon var fantastisk. Hon lurade oss totalt, säger en dansare.

Läs också: Chefens sambo fick filmuppdrag

På kort tid försämrades den psykiska arbetsmiljön drastiskt, enligt flera dansare som GP pratat med. De vittnar om en arbetsplats där vem som helst, när som helst, kunde få en utskällning inför de andra eller inne på kontoret.

– Jag kommer aldrig mer jobba för Adolphe. Hon mobbade ut folk, sparkade dansare hit och dit och kunde säga sådant som ”du kommer aldrig få några jobb”.

Dansarna vill alla vara anonyma, men berättar samstämmigt om konflikter, utfrysning och brist på respekt. Alla pekar ut danschefen som källan.

– Dussintals personer har krossats av henne. Minst 20 personer har lämnat huset för att de inte stod ut. Hon har sin lilla sekt och vänder grupper mot varandra, säger en dansare som själv blev illa behandlad.

Långt ifrån alla vill eller törs prata om problemen. När GP kontaktar Teaterförbundets fackliga representanter på operan vill de inte kommentera, utan hänvisar till vd.

De som nu väljer att berätta säger att de gör det för att de tröttnat på tystnadskulturen, som lämnar unga, oerfarna dansare utan stöd när det uppstår konflikter.

– De är rädda, alldeles för unga, är inte med i facket, de ska bara vara här i några år. Folk håller käften och tänker ”Jag vill ha kontrakt”, säger en dansare.

Adolphe Binder vill inte kännas vid att det varit några konflikter att tala om mellan henne och danstruppen.

– Jag kommunicerar ärligt och direkt och jag förväntar mig av folk att göra detsamma. Det du tar upp nu kommer som en överraskning för mig, då jag ser, känner och har fått bekräftat från många att atmosfären i kompaniet i förhållande till mitt ledarskap är god, säger hon.

Hon tillägger att det förstås inte har varit helt konfliktfritt att gå in med en stark vision att förändra och föryngra en stor organisation.

– Jag tror att det också har att göra med förväntningarna på ett kvinnligt ledarskap. Jag är kreatör, jag är inte en klassisk mammafigur. Jag är passionerad och inte rädd att ta beslut.

Binder säger att hon själv valde att ta resten av våren ledigt efter säsongens sista premiär den 12 mars. Hon ska bland annat förbereda sig inför sitt nya jobb, som ledare för det mycket prestigefulla tyska danskompaniet Tanztheater Wuppertal.

Fast enligt Göteborgsoperans vd Ronnie Hallgren lämnade Adolphe Binder operahuset redan i slutet av februari, direkt efter premiären av Northern (de)Lights 2016, där hon själv var en av koreograferna.

– Det har visat sig att vi har väldigt olika syn på ledarskap och hur verksamheten ska drivas. Jag har fört diskussioner med henne under lång tid och då har vi kommit fram till att avsluta samarbetet några månader innan hon ändå skulle sluta, säger Ronnie Hallgren.

Har hennes ledarskap gjort att folk lämnat kompaniet eller blivit sjukskrivna?

– Det har varit någon enskild sjukskrivning, men det är illa nog. Jag har ingen bild av att folk har valt att vara tjänstlediga på grund av Binder. Det har jag ingen kunskap om, säger Hallgren.

Hallgren har varit vd sedan hösten 2014. Han tog över efter Peter Hansson, som var den som anställde Binder. I dag är Hansson pensionär och minns mest de goda stunderna, som ett bejublat framträdande i Washington.

– Jag var med i Kennedy Center i USA, där hade hon och kompaniet en fantastisk framgång, men hon har kanske haft lite svårt att förstå hur vi jobbar i Sverige, säger han.

Var det konflikter mellan henne och dansarna?

– Det är klart att det alltid blir friktion till och från. Hon och jag hade ett antal medarbetarsamtal, där hon förklarade sin ställning och jag min. Hon har en väldigt stark vilja.

Gjordes det en medarbetarenkät om Binders ledarskap?

– Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes någon sådan.

Det Peter Hansson inte kan minnas är en enkät som gjordes 2013 på hans initiativ, där dansarna skrev ner sina synpunkter om danschefens ledarskap.

GP har tagit del av en sammanfattning, som inleds med en omröstning om man ville att Binder skulle fortsätta som ledare. En tydlig majoritet, 59 procent, svarade nej. 29 procent svarade ja och 12 procent svarade ”Ingen åsikt/osäker”.

De vanligaste kommentarerna handlar om brist på respekt, kommunikationsproblem, ojämlik behandling och manipulativt och konfliktskapande ledarskap.

Det finns också positiva kommentarer om spännande framtidsplaner, storslagna konstnärliga visioner och att kommunikationen faktiskt hade förbättrats.

Dansarna som GP talat med säger att Binder kände till enkäten, men från ledningen var det tyst sedan resultatet lämnats in.

– Vi tänkte Yes! Äntligen! Men hon blev kvar.

Adolphe Binder själv säger att hon aldrig har hört talas om undersökningen.

– De hade en omröstning om mig? Det är ett absurt sätt att hantera saker på. Jag har aldrig sett den undersökningen.

– Det är tråkigt att interna personalfrågor diskuteras via media utan att prata med mig först, särskilt att det görs retroaktivt. Tror du verkligen att de hade förlängt mitt kontrakt om jag hade varit en så usel ledare?

Hösten 2015 förlängde Ronnie Hallgren kontraktet för Binder med ett år. Enligt honom själv hade han inget val.

– Jag övertog förlängningen eftersom Peter Hansson hade gett henne ett muntligt löfte om det i enlighet med danschefens kontrakt. Om vi hade brutit den muntliga överenskommelsen hade vi fått stå för de kostnaderna under ett år.

Nu är Adolphe Binder ledig och fullt avlönad de sista månaderna på sitt kontrakt, som löper ut sista juni. Som brukligt har den avgående konstnärliga ledaren lagt programmet för nästa säsong.

Kommer Binder att vara involverad i dessa produktioner på något sätt?

– Absolut inte! Adolphe har lämnat huset, säger Hallgren.

Dansarna som GP har pratat med efterlyser tydliga förändringar från operans ledning inför framtiden.

– Hon seglar vidare, men vi blir ju kvar här. Människor har blivit själsligt misshandlade i åratal, det räcker inte att säga att tiden läker alla sår, den sortens konflikträdsla skapar bara ännu mer konflikt. Göteborgsoperan måste städa upp i sin egen skit för att läkeprocessen ska kunna börja.

I morgon: Danschefens sambo fick 57 uppdrag för Operan - utan upphandling.

Se mer från - GP granskar Göteborgsoperan
Mest läst