Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Felprioriterad trafikpolitik

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik till Leif Blomqvist 12 juli. Leif Blomqvist skyller på Partille som inte ville acceptera Adelsohnpaketet. Men detta paket var ett hafsigt tillsnickrat förslag som blev alldeles för dyrt att genomföra. Det löste dessutom bara en del av problemen. Trots att en ny älvförbindelse diskuterats i decennier i Göteborg så har stadens politiker hela tiden prioriterat andra – ofta mindre angelägna projekt, Götatunneln och Lundbytunneln t.ex. Vare sig kringfartsled eller älvpassage har prioriterats trots att en kringfart via Hisingen och Älvsborgsbron kan åstadkommas till en ganska begränsad kostnad. Man vill inte ens utreda ett sådant alternativ.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Istället blandar Leif Blomqvist in Västlänken, en fasansfullt dyr tågtunnel som kommer att ödelägga centrala Göteborg och dränera hela regionens investeringsbudget om den skulle byggas. Men Västlänken är ingen lösning för järnvägens kapacitetsproblem, dom finns mellan Floda och Lerum, det är en myt att Göteborgs Central inte klarar en ökad pendeltågstrafik.

Leif Blomqvist konstaterar helt riktigt att allt fler bor och arbetar på norra Älvstranden, men inget av de nu aktuella förslagen löser problemen med passagen över älven. Tvärtom lyckas den rödgröna majoriteten ytterligare försena och försvåra frågan om en ny älvförbindelse.

Trafikpolitiken i Göteborg består dessvärre av fluffiga rödgröna drömmar om ett bilfritt samhälle, helt frikopplat från stadens verkliga behov.

Tom Heyman

Vägvalet

f.d. ledamot av Riksdagens trafikutskott