Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
fb

Fegt med Facebookförbud

Ledare Säkert kan sociala medier verka främmande om man inte förstår vad det handlar om. Men som chef bör man veta bättre än att förbjuda de anställda att kommunicera via Facebook, Twitter eller Msn.

Ett flertal arbetsplatser, däribland nio landsting och många kommuner, har infört förbud för sina anställda att gå in på Facebook på arbetstid. Andra internetsajter som företag och myndigheter allt oftare väljer att blockera är Myspace, Twitter och Msn. Förbudsivern kommer troligtvis från USA där det på senare år blivit allt vanligare att arbetsgivarna blockerar sociala medier. En undersökning som gjordes förra året bland 1400 amerikanska företag med över 100 anställda, visade att 54 procent av arbetstagarna inte fick använda sajter som Facebook överhuvudtaget. Endast tio procent av företagen saknade helt regler som begränsade de anställdas internetanvändning.

Man kan tänka sig att arbetsgivarnas syfte med förbuden är att se till att de anställda gör det jobb de trots allt får betalt för. Det kan man kanske ha förståelse för. Samtidigt är det svårt att tänka sig att användandet av sociala medier påverkar arbetsmoralen i så hög grad att de bör förbjudas helt och hållet. Tvärtom har det kunnat bevisas i vetenskapliga studier att människor som trivs på jobbet och som känner att arbetsgivaren litar på dem, gör ett bättre jobb. Sociala medier fungerar inte annorlunda än det småprat i korridorer och skvaller runt fikabord, som förekommer dagligdags på de flesta arbetsplatser. Och lika lite som en bra arbetsgivare skulle komma på tanken att skärma av sina anställda från varandra, förvägra dem att ringa och mejla eller förbjuda dem från att under arbetstid prata om något annat än strikt arbetsrelaterade ämnen, bör de blockera möjligheterna att använda sig av sociala medier.

Enligt Johan Lange, ingenjör och ledarskapsutvecklare, som föreläser för företag om sociala medier, borde arbetsgivarna inte vara så rädda för att låta sina anställda nätverka via Facebook, Twitter och liknande sajter.

-Visst, det finns folk som missbrukar, men det kan de göra med e-mejl också. Du måste lita på att dina medarbetare jobbar och visa att ansvar lönar sig. Det är de gamla vanliga ledarskapsfrågorna. Med sociala medier blir det tydligare, säger han i en intervju i tidskriften Ny Teknik.

Vi befinner oss i en tid när sätten att kommunicera ökar lavinartat. Säkert kan fenomen som sociala medier verka skrämmande för någon som inte riktigt tagit dem till sig eller alls förstår vad det handlar om. Som chef på ett företag eller ansvarig inom en kommun eller ett landsting så har man en skyldighet sätta sig in i vad Facebook faktiskt är. Och det är inte något som människor sysslar med timme ut och timme in (om man inte lider av någon sorts beroende), utan en sajt där ens anställda kanske går in någon minut när de har en stund över, för att skicka ett meddelande eller kolla om det hänt något nytt i bekantskapskretsen.

En modern chef på ett modernt företag har allt att vinna på att inse att de anställdas nätverkande i själva verket kan gynna verksamheten. Naturligtvis förekommer enstaka fall där människors surfande går för långt. Men det bör man hantera på samma sätt som när folk lägger så mycket tid på fikande, mejlande eller telefonpratande att det går ut över deras arbete. Inte genom att tvinga samtliga anställda att endast kommunicera på 1900-talsvis.

GP 11/2 -10

Mest läst