Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Bildbyrån

Fansens smäll – fler EM-biljetter till sponsorer

Fotboll Snart är det stopp för att söka EM-biljetter för fansen. Allt fler biljetter går dock till sponsorerna. – Intresset är större än någonsin för EM, säger Lena Danielsen biljettansvarig på Svenska fotbollförbundet till Sportbladet.

I dag stänger ansökningstjänsten för biljetter till sommarens EM-fest hos Uefa. De svenska fansen har fått 27 000 biljetter till de tre matcherna mot Irland, Italien och Belgien. Men 6 000 biljetter försvann redan innan första lottningen till förbundets sponsorer – dubbelt så många som det skulle handla om.

– Uefa ändrade sig efter det, så 2 000 biljetter per match blev det i stället, säger Lena Danielsen till Sportbladet.

Biljettsystemet i Sverige går ut på att de som är medlemmar i svenska supporterklubben får fördelar. De 600 med flest poäng har förut, i lottning två ingår alla medlemmar och i den tredje lottningen ingår alla supportrar. Till de två sista matcherna kan det röra sig om 700 biljetter för fansen att hoppas på, skriver Sportbladet.

– Första matchen mot Irland är det annorlunda, men sen är det ju inte mycket att vinka på, säger Danielsen.

– Allting sker ju i Uefas system nu, så jag vet inga siffror. Men med tanke på alla mejl och frågor vi får så verkar det vara ett väldigt stort intresse. Jag tror att intresset är större nu jämfört med tidigare turneringar.

Besked på vilka som fått biljetter kommer i slutet av februari.

Mest läst