Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Falkenbergsrevyn Falkenbergs Stadsteater | Nymålat – en revy det stänker om

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Falkenbergsrevyn Falkenbergs Stadsteater | Nymålat – en revy det stänker om

Falkenbergsrevyn har under sina många år framgångsrikt rört sig från det lokala till en vidare underhållande sfär och blir lite stötta av att kallas lokalrevy. Ännu en gång levererar man en proffsigt underhållande kväll.

Det här är en recension. Ställningstaganden är recensentens egna.

nyårsrevy

nyårsrevy

Falkenbergsrevyn Falkenbergs Stadsteater

Nymålat – en revy det stänker om

Regi: Björn Holmgren.

Scenografi, ljus- och projektionsdesign: Fredrik Dillberg.

Kapellmästare: Bernt Bengtsson.

På scen: Andreas Sköld, Bengt Ivarsson, Beppe Wackelin, Bernt Bengtsson, Bertil Schough, Eva-Lotta Bernström, Håkan Runevad, Lena Petersson, Liselotte Johansson.

Spelas t o m 28 mars.

– Det blir bara bättre och bättre, anförtror oss den vänliga damen i korvkiosken. Hon har provtittat. Och visst har hon rätt, som tur är. Trots den klatschiga titeln Nymålat är första akten av Falkenbergsrevyn den här gången lite blek – om man ser utöver den musikaliska mättnaden. När det sprakande inledningsnumret har fyrats av är det trivsamt men glest mellan överraskande stänk i text och fason. Men, vi kompenseras med ett kostymfrosseri i aktens final – regeringen i Disneyversion – och efter paus får numren övervägande en annan must. Än en gång blir Falkenbergsrevyn en proffsigt underhållande kväll.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Jag läste häromveckan en presskollega som frågade sig om det numera är någon annan än journalister som bryr sig om listor och tillbakablickar på det år som passerat. Vi lever alla så mitt i nuet, med det allra senaste om jordens katastrofer plingande i mobilen och de häftigaste skämten blixtsnabbt delade på sociala medier. Världen passerar viral revy hela tiden. Finns det plats för summerande nyårsrevy?

DE SNABBA POLITISKA svängningarna med ny regering, fälld budget, hot om extra val, inställt extra val och decemberöverenskommelse, sades ställa till problem för årets revymakare. Utvecklingen fick revyerna att känna sig viktigare än på länge. Och nyfikenheten ökade hos åskådarna. För trots det snabba nyhetsflödet har nyårsrevyerna med sitt tempo och IRL ett traditionsfyllt grepp om (den medelålders) pub-liken.

Falkenbergsrevyn har under sina många år framgångsrikt rört sig från det lokala, under året passerade, till en vidare underhållande sfär. Gänget blir lite stötta av att kallas lokalrevy. Ändå brukar det vara som allra bäst när numren sätter underhållningens professionella tumskruvar på de precisa, lokala företeelserna – och ger skratt- spegeln en allmänmänsklig touch.

För det gångna årets händelser finns en effektiv form, den populära Årskavalkaden. I numret river ensemblen effektivt av företeelser som toppat löpsedlarna. Högt och lågt. För 2014 hör fotbolls-VM med bett, stopp på Öresundstågen, och censurklipp i Pippi Långstrump till det som blandas i den fenomenala musikmixen.

Effektiv är också scenografin, det behövs för att fixa byten mellan 24 nummer. Fredrik Dillberg, som har samarbetat med sina föräldrar Marianne och Peter i många år, är nu ensam ansvarig för scenografi och ljus. Vant snurrar han på vridscenen och låter projektioner skapa stämning och miljö.

Det är musiken – Bengt Bengtssons arrangemang och allas delaktighet i framförandet – som är ryggraden i showen. Ett fräsigt nummer med proggrock, Pro-test, snabbar upp tempot. En annan gång lugnar musiken ner och ökar koncentrationen. Årets allvarliga eftertanke tillägnas klimatet.

Andra akten börjar med en hyllning till Alice Babs minne. Bertil Schough, Bernt Bengtsson och Lena Peterson är suveräna i Swing it, Alice. Ett ursnyggt nummer, Falkenbergsrevyn på topp.

Fortsättningen blir lika bra, men av helt annat slag. Vattnet har gått är en vältajmad fars med klassiskt förväxlingstema, inspirerad av cykelfesterna i Getinge, och nästan hela ensemblen intrasslad. Regissören Björn Holmgren vet hur han sätter fart på alla.

Men även som soloartister håller de, allihop. Förra årets nykomling, Andreas Sköld, är redan en klippa både i övergångar och egna monologer.

Mest i skottgluggen hamnar 08:orna. Det som fyras av mot natur- ovana storstadsmyndigheter i första akten är inte så skarpt, men nya moderatledaren Anna Kinberg Batra får sig en rejäl omgång för uttalandet om att folk ute i landet är dummare än de som bor i huvudstaden.

Då har Falkenbergsrevyn fått upp ångan och komiken blommar i många färger. Hela Sverige ska leva är en hysteriskt rolig uppvisning i dialektkomik av Eva-Lotta Bernström, Håkan Runevad och Andreas Sköld, med Liselotte Johansson som empatisk sammanhållare.

OCH BERNSTRÖM ÅTERKOMMER även i år som beskäftig tant – den här gången med gubben på släp – men än roligare är hon som dansk grisuppfödare tillsammans med Håkan Runevad. Då har det gått ett par timmar sedan Runevad och Sköld försökte snacka igång hela showen med något ur dagens lokalpress. Förberett eller ej är detta en svår konst och någon riktig färg förmår de två inte sätta på numret i premiärupplagan.

Den danska knorren laddar där-emot för sprakande final, en meta-text om hur revyn kommer till och musikglädje som det stänker om.

.

ÄMNET
Traditionen med nyårsrevyer består. Lis Hellström Sveningson tar pulsen på tre av de västsvenska – Falkenbergs, Lerums och Mölndals.

SKRIBENTEN
Lis Hellström Sveningson är kritiker och medverkar regelbundet på GP:s kultursidor. Recenserade senast Molières Tartuffe på Stadsteatern.