Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Facebook slår tomten

    Facebook går om tomten, i en digital julhelg där nio av tio kopplar upp sig.

    De mest omhuldade av jultraditioner stöps om i ny tappning. Nu blir det alltmer digitala möten som tänds – och mindre av släkt och dans kring granen.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Vänner på nätet kan inte vänta... I Telias undersökning säger 49 procent att de ska gå in på Facebook på självaste julafton. Och det är mer än de 48 procent som kommer att få besök av tomten.

    Nya vanor till skinkan... Var tionde svensk tycker att det är acceptabelt att kolla Facebook mitt under julmiddagen. Vad de andra runt bordet säger, framgår inte av enkäten.

    Jobba hallå...17 procent kommer att kolla jobbmailen. Och det mellan Kalle Anka och julklappsutdelningen! Vad chefen eller tomten anser, framgår inte heller av enkäten.

    - När vårt samhälle blir allt mer digitalt och uppkopplat, så är det naturligt att även julen blir det. Vi förknippar allt mer uppkoppling med avkoppling och det verkar många julfirare ha tagit till sig, säger Stefan Trampus, chef för bredbandstjänster på Telia, i en kommentar.

    Näthälsa jul till din nästa... Julhälsningar via Facebook blir vanligare, 44 procent säger att de tänker skicka sina julhälsningar via Facebook.

    På julafton ska 82 procent skicka sms till släkt och vänner. Detta medan 70 procent skickar julkort via Posten. Att den numera dansk-svenska Posten dragit slutsatser är inte en allt för djärv gissning.

    Axplock ur undersökningen:

    64 procent måste ha tv på julafton

    Datorn är populäraste julprylen före smartphone

    59 procent måste ha mobiltelefon på julafton

    Bara tre procent kommer att twittra på julafton (160 tecken, någon?)

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.