Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Lånefinansiering kan vara ett bra instrument för att tidigarelägga investeringar i nödvändiga infrastrukturprojekt. Problemet med det Västsvenska paketet är att Västlänken är extremt olönsam då den ger en förlust på 17 miljarder kronor innan finansieringskostnaden är inkluderad, skriver debattören.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Förlusten större med upplåning

    Den springande punkten är att staten inte är villig att finansiera infrastrukturprojekt som är direkt skadliga för samhällsekonomin, skriver Peter Danielsson.

    Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

    Trafikverkets företrädare Håkan Wennerström och Bo Larsson gör gällande att jag är av uppfattningen att lånefinansiering av infrastruktur skulle vara en belastning. Tvärtom anser jag att lånefinansiering kan vara ett bra instrument för att tidigarelägga investeringar i nödvändiga infrastrukturprojekt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    Problemet med det Västsvenska paketet är att Västlänken är extremt olönsam då den ger en förlust på 17 miljarder kronor innan finansieringskostnaden är inkluderad. Uppbördskostnader från trängselskatt på tre miljarder kronor samt räntekostnader på fem miljarder kronor skall läggas till. Då blir ”nyttan” en förlust på 25 miljarder kronor! Endast två miljarder kronor av räntekostnaden om sju miljarder för det Västsvenska paketet går till investeringar som är samhällsnyttiga.

    Dominerande andel

    Den statliga infrastrukturplanen fram till år 2021 omfattar 482 miljarder kronor där medfinansiering utgör 13 procent. I det Västsvenska paketet står medfinansieringen för 63 procent av kostnaden. Att medfinansiering med så dominerande andel skulle vara en förutsättning för att få statliga infrastrukturinvesteringar stämmer därmed inte. Den springande punkten är att staten inte är villig att finansiera infrastrukturprojekt som är direkt skadliga för samhällsekonomin.

    Vidare skriver Håkan Wennerström och Bo Larsson att flera investeringar i det Västsvenska paketet är kommunala angelägenheter. Det statliga ansvaret utgör cirka 30 miljarder kronor och endast cirka fyra miljarder kronor åvilar kommunerna. Det är således en liten del som är kommunalt ansvar.

    Det finns ett fullgott alternativ till Västlänken som har en rimlig kostnad, där kalkylen inte har stora osäkerheter och som kan genomföras på halva tiden.

    Peter Danielsson

    miljöexpert i kollektivtrafikbranschen