Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Författaremed blick för det absurda

    Opera: Franz Kafka har belägrat regissören David Radoks liv de senaste åren. Han har läst precis allt och utifrån det skapat librettot till operan som i dag har världspremiär i Göteborg. Och upptäckt en författare med sällsynt blick.
    Sedan idén till operan K - beskrivning av en kamp väcktes för sex år sedan har David Radok ägnat oräkneliga timmar med Franz Kafkas texter. Han är Göteborgsoperans försteregissör och bor efter många år i Sverige åter i Prag där han föddes, liksom Franz Kafka.
    Tillsammans med författaren Josef Kroutvor har David Radok gjort operans libretto. De läste på var sitt håll allt Kafka skrivit, anteckningar, böcker, brev och dagböcker. Sådant de gillade la de i kategoriserade högar och fogade ur dem samman en berättelse till tonsättaren Jan Sandströms musik.
    Vad är värt att göra i livet?
    Nu, när ensemblen nyss avslutat en förberedande repetition, ser David Radok jagad ut men han hävdar att det är lugnt och slår sig ned i matsalen med en läsk. Operan handlar inte om Kafka, säger han, utan om en människa vem som helst. En person som hamnar i livssituationer vi alla går igenom och utifrån dem rannsakar sig själv.
    - Det är frågor av typen vad är det som är värt att göra här i livet. Är man bra på det man gör? Går det att fånga livets verklighet i en konstnärlig verklighet? Det är sådana frågor som jag ställer mig ofta, till exempel, säger David Radok som noterat att de tenderar att dyka upp när man passerat 40-strecket.
    Innan David Radok påbörjade arbetet hade hans kunskap om Kafka i stort sett begränsat sig till Förvandlingen och möjligen någon bok till som han läste i tonåren. Nu har han upptäckt en mångfacetterad författare.
    - Det måste ha varit en människa som hade en oerhört utvecklad förmåga att förnimma saker runt omkring sig, att se mänskligt beteende och upptäcka människans inre vilja. Dessutom hade han en otrolig förmåga att formulera det så exakt och konkret. Han såg hur livet faktiskt är absurt och konstigt, säger David Radok och understryker att det är hans subjektiva bild av Franz Kafka.
    Teaterpjäs i Prag
    Arbetet med librettot har också ynglat av sig. Premiären på Göteborgsoperan har skjutits upp ett par gånger och under den väntan som blivit har David Radok skrivit en teaterpjäs som gick upp i Prag i våras. Det har också snackats i Tjeckien om att göra en spelfilm, säger han men tror inte att det blir av. Och vad som händer efter Göteborg med K - beskrivning av en kamp vet han inte.
    - Jag hoppas att den inte försvinner för alltid utan att någon plockar upp den så småningom. Men jag tror inte det blir som med Puccinis Bohème som spelas världen över, säger han och skrattar.
    Oavsett vilket är kapitlet Kafka avslutat för David Radok. På frågan vad han ska göra härnäst svarar han hugga ved, åka till Kreta, läsa böcker, träffa folk och göra ingenting.
    - Och sedan ska jag börja med La Traviata som jag ska göra i Köpenhamn.

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.