Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

För smal modell på H&M:s webbsida

H&M fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd sedan klädkedjan använt en supersmal modell på sin hemsida. Enligt nämnden är det extra känsligt och förkastligt att använda en så smal modell när man riktar sig mot barn och unga med sin reklam. Då ska särskild aktsamhet iakttas, något som H&M brustit i, menar nämnden.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

-Vi tar nu till oss kritiken och diskuterar internt vad vi eventuellt kan göra annorlunda i framtiden, säger Håkan Andersson på H&M till Metro.

Företag som fälls av Reklamombudsmannens opinionsnämnd riskerar ingen åtgärd.

-Den mediala skampålen brukar räcka, vi är ju en stiftelse och ingen statlig myndighet, säger juristen Gunilla Welander på Reklamombudsmannens opinionsnämnd.