Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Följ med på tidsresa bland sociala medier

Vi scrollar Facebook medan vi äter frukost, tar en selfie på väg till bussen och instagramar varje ny muskel på gymmet. Följ med på en tidsresa och se hur det gick till.

Vem minns när Lunarstorm och Bilddagboken kom? Eller exakt vilket år Facebook, Youtube och Instagram startade? Och hur kommer de sociala nätverken att se ut i framtiden?

Tomas Lindroth, doktorand och adjunkt på Högskolan i Väst, forskar om bland annat sociala medier och har sammanfattat dess korta och intensiva historia. Tidsaxeln inleds vid år 1990 med den första webbläsaren.

– Många sociala medier som exempelvis dominerar vardagen för 20-åringarna i dag fanns inte när de gick på högsstadiet. Man chattade med kompisarna på MSN och var med i communities som Lunarstorm, Myspace och Bilddagboken, men mycket annat var i en uppstartsfas. Det mesta har hänt från 2007 till 2014. Utvecklingen har varit explosionsartad, säger Tomas Lindroth.

Men låt oss gå tillbaka och titta på hur allt började. Enligt Tomas Lindroth startade det på webben med diskussionsforum i mitten på 90-talet, fortsatte med communities som Stajlplejs 1996 och program för att skicka direktmeddelanden som ICQ (I seek you).

– ICQ var den dominerande chatklienten på studenthemmen runt 1997. Alla hade en tjock pc, med en grön blomma som visade att man var online, och skrev statusuppdateringar. Redan då var man var rädd att missa något meddelande om till exempel att det var fest någonstans och stressade upp från tvättstugan.

I slutet av 90-talet växte även bloggosfären fram. 1998 kodade vi våra egna publiceringssystem och Wordpress började komma. Men det var inte förrän 2005 som bloggen, eller nätdagboken, blev en maktfaktor.

Via diskussionforum, communities, chat och blog formas alltså det som vi i dag kallar sociala medier. År 2003 grundades bland annat det professionella nätverket Linkedin, IP-telefonin Skype, musikcommunityn Myspace och The Pirate Bay. Ett år senare startade Facebook, men introducerades inte i Sverige förrän 2007. Dessförinnan hade det skett en uppstart av Youtube (2005) och MSN Messenger, mikrobloggen Twitter och onlinemusiktjänsten Spotify (2006).

Facebook har i dag en otrolig dominans med drygt 1 miljard användare globalt. Vad är det då som gör sociala medier så speciellt?

– Vi har alltid pratat och skvallrat, så på det sättet är det inget nytt. Däremot gör digitaliseringen att interaktionen blir bestående. Den är inte flyktig längre utan lämnar varaktiga spår efter sig, som brödsmulorna i Hans och Greta. Våra sociala varumärken finns kvar och vi kan titta på varandras. Mycket av aktiviteten är till för att bekräfta och förhöja, säger Tomas Lindroth.

Parallellt med utvecklingen av interaktionssätt utvecklades även tekniken som möjliggör det hela. I mitten på 90-talet växte webben fram och på 2000-talet kom ny teknik. Samtidigt utvecklades mobiltelefonin. År 2008 gjorde iphonen entré i Sverige och därmed kom en brytpunkt där vi inte längre kan skilja på mobilt och fast.

Publicerandet av bilder började ta fart runt 2004 tack vare Bilddagboken och Flickr. Facebook medförde en enorm ökning av bildmaterial. 2010 startade Instagram, en mobilapplikation för fotodelning. 2011 grundades Snapchat där bilder och videor visas och sedan raderas efter en kort tid. I år har Slingshot lanserats; Facebooks svar på Snapchat.

– Facebook dominerar sociala medier och ökar fortfarande i alla åldrar. Trenden just nu är att man inte gör så många statusuppdateringar, utan i stället är med i olika grupper av vänner och intressegrupper. Man gör helt enkelt andra saker.

De yngre är alltså med på Facebook men även på flera andra sociala medier. Instagram är betydande speciellt bland tjejer i åldern 12-16 år. Stort bland yngre är också videobloggandet. På till exempel Stamsite gör en kille videoupptagningar när han spelar Minecraft.

– Det mest positiva med sociala medier är alla känslor. Det finns äkta sorg och glädje i det här. Jag vill lyfta fram den transparens som sociala medier skapar. Alla kan uttrycka sig och komma till tals. Människor med samma intressen kan få mötas. Baksidan på transparensen är att man kan hänga ut någon. Annat negativt är näthatet, men det är ett mänskligt problem. Fördelen med nätet är att brödsmulorna finns här också. Tekniken gör att vi kan bevisa och beivra.

Enligt Tomas Lindroth kommer vi inte att få uppleva den enorma utvecklingstakt som det varit de senaste åren igen. Men hur ser tendenserna ut för de närmaste åren?

– De stora drakarna är etablerade nu. Det kommer att startas nytt men de blir troligtvis uppköpta. Vi får mer av samma, men det där samma kommer inte att vara likadant över tiden. Sedan kommer det mer appar som bygger på vad som händer just nu. Det handlar om hyperlokala tjänster som kräver lokal förankring och inte kan göras från Silicon Valley. Och att alla tjänster hamnar i mobilen. Mina egna aktiviteter på nätet har dämpats något och de går i vågor. Vi kommer att gå in och ut ur sociala medier beroende på vad vi gör och hur vi mår.


TIDSLINJE ÖVER SOCIALA MEDIER

Illustration: Tomas Lindroth

Mest läst