Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Få tåg i tid under julen

För åtskilliga tågresenärer blev julhelgen ett inferno med förseningar och inställda tåg. Totalt var tågen över tusen timmar försenade, enligt nya siffror. Sannolikt tvingas SJ betala ut betydande belopp i ersättning.

På några av årets största resdagar fick snövädret tågtrafiken att närmast klappa ihop. Över hela landet gick tåg sönder, körde fast eller fick evakueras och resenärer på väg att fira jul tvingades vänta i timtal.

Dagen före julafton ställdes exempelvis vartannat tåg in, samtidigt som nästan vart tredje av dem som gick var försenat, enligt siffror som sajten senatag.se tagit fram.

Totalt under julhelgen (den 23–27 december) var tågen 1 156 timmar försenade.

– Vi kan inte gå i god för att de siffrorna stämmer, kommenterar Dag Rosander, presschef vid SJ.

Tufft med tidig vinter

Men han framhåller att hela månaden var svår för järnvägstrafiken.

– Det var stora problem i infrastrukturen: signalfel, frusna växlar, rivna kontaktledningar och sedan stängdes hela Malmö central i två dygn för att den var igensnöad.

Förseningarna har ökat markant de senaste åren. 2008 var 7 procent av persontågen sena i december, 2010 var siffran 28 procent, enligt Trafikverket.

– Vintern startade mycket tidigare i fjol, är Dag Rosanders förklaring.

Ett urspårat godståg vid Bräcke förvärrar just nu situationen ytterligare för tågtrafiken. Norra stambanan tros inte kunna fungera som normalt förrän på måndag.

Efter julhelgens förseningar har extremt många begärt kompensation. SJ har fått kalla in 50 extra personer för att beta av alla ansökningar. Någon exakt tidpunkt för när resenärerna kan få sin ersättning vill man inte ge.

Svårt att gottgöra

Förmodligen rör det sig om betydande belopp som SJ kan tvingas betala ut, bedömer Sveriges Konsumenter.

– Det är klart att det måste kosta otroligt mycket för SJ att betala tillbaka i stort sett alla biljettintäkter under en period, säger konsumentvägledare Maria Wiezell.

Det förutsätter dock att alla som är berättigade till ersättning också söker det. Många vet inte att man måste vara aktiv och skicka in klagomålen i tid.

Få vet också att man kan få kompensation för olägenheter under väntetiden.

– Folk har övernattat i kalla vänthallar utan något att äta eller dricka. Men när du råkar ut för de här stoppen har du rätt till gratis mat och dryck. Du kan även ha rätt till gratis boende och transport dit.

Svårare att gottgöra för i efterhand är det som många klagade mest på – bristen på information.

– Ovissheten är ofta värre än själva förseningen. Bra service kan man ha oavsett väder och vind, säger Maria Wiezell.(TT)

Mest läst