Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Färska fiskar visar mode

På fredagen startade fjärde upplagan av modemässan Fresh Fish i Göteborg. Potentiellt ny svensk modeexport intar golvet och en namnkunnig jury utser en vinnare. Vinst innebär skapande av egen kollektion för försäljning på webbsida med hög klickfrekvens.

Ali Davoodi är initiativtagare till mässan, som under fyra år vuxit till en modefaktor att räkna med.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

- Idén var att skapa en plattform på den här sidan av Sverige och fiska upp unga designers; att lyfta upp unga kreatörer och vara som en bläckfisk med olika armar med allt från konst till mode, förklarar han.

Namnet Fresh Fish har sin alldeles egen, närmast övernaturliga förklaring, då Ali Davoodi och första årets inredare skulle spåna individuellt på lämpligt namn, och de båda kom tillbaka med exakt samma kustnära förslag.

Gyllene fingerborg

Mässan äger rum i Eriksbergshallen, där ett 30-tal aspiranter till att bli det nya svenska modeundret visar upp sina skapelser och dessutom tävlar om bästa design. Den eller de som vinner juryns hjärta, får bland annat skapa en kollektion till försäljning på en minst sagt välbesökt modewebbsida. Segerpokalen bär lämpligt nog formen av en gyllene fingerborg.

Det finns också en internationell twist med mässan.

Förra året hade Fresh Fish besökande designsamarbete med kreativa gäster från Västryssland, och i år finns möjlighet att ta del av nya spännande kreatörers verk från en designhögskola i Linz i Österrike – dock utom tävlan.

- Vi vill att besökarna ska kunna se utländska designers, och att de som kommer ska kunna nätverka här i Sverige, berättar Ali Davoodi.

"Bekräftelse genom Stockholm"

Göteborg som modestad är en sanning i och med alla namnkunniga designföretag som huserar här, men det verkar enligt Ali Davoodi tyvärr inte räcka till för att så att säga stå på egna modeben.

- Problemet är att all bekräftelse måste ske genom Stockholm, säger Davoodi, som ser mediecentreringen som boven i modedramat.

Han hoppas på ett mer självgående Modegöteborg i framtiden.

- Vi kan själva avgöra vad som är bra, slår han fast.

Bild - 1
Mest läst