Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M).

Första spadtaget blev tre tavlor

ANNONS
|

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M) som tagit X2000 från Södertälje i gryningen för att förrätta den högtidliga ceremonin, skötte avtäckningen på tisdagsförmiddagen.

En tavla visade tågtunneln Västlänken, den andra kollektivtrafiksatsningarna i Göteborgsregionen medan den tredje var genomskinlig; bakom stod en grävmaskin som fick symbolisera de kommande årens grävande i göteborgsleran.

- Det blir många hål i staden de närmaste åren men när allt är klart kommer det att bli väldigt bra, sade Elmsäter-Svärd.

Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) förklarade att hon var oerhört glad.

- Det har varit en lång resa, både i tid och rum, sade hon. Men nu är vi äntligen här. Nu börjar byggandet av Marieholmstunneln, Västlänken, nya Göta älvbron och en väldigt massa andra men mycket viktiga åtgärder för att få trafiken i Göteborg att fungera så mycket bättre.

ANNONS

Byggstarten för de stora projekten dröjer några år. Först skall ett 100-tal mindre åtgärder för sammanlagt tre miljarder kronor genomföras.

Det handlar bland annat om sex mil busskörfält i centrala Göteborg och på de stora infartslederna, pendelparkeringar, förlängda perronger på pendeltågsstationerna, bygget av Gamlestadens resecentrum, utbyggnad av Klarebergsmotet, Sörredsmotet och Vädermotet samt bullervallar och fönsterbyten vid hårt trafikerade gator och vägar.

Kommunalrådet David Lega (KD) tyckte det var bra att det Västsvenska paketet äntligen förverkligas.

- En bra helhetsklösning, sade han. Visst är det mycket pengar och visst kommer det att ta lång tid innan allt är klart, sade Lega.

- Risken är väl stor att det inte bara är jag som kommer i rullstol till invigningen av Västlänken om 15-16 år.

ANNONS