Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    Arkivbild.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    Extra bussar efter trängselskatten

    Trängselskatten ökar trängseln på Bohusbanan mellan Göteborg och Stora Höga. Från och med måndagen den 7 januari sätter Västtrafik in bussar för att klara av resandeströmmen.

    På måndag räknar Västtrafik med, att den riktigt stora resandeströmmen förorsakad av trängselskatten sätter in. På Bohusbanan finns dock ingen möjligt att ta till fler eller längre tåg. Enda möjligheten blir att förstärka med bussar från Stora Höga och Kode till Göteborg och omvänt.

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    – Vi kör redan med så många och så långa tåg som möjligt, förklarar Jarl Samuelsson som ansvarar för Västtrafiks tågtrafik.

    – Vi kan inte koppla ihop tågen till längre enheter, eftersom perrongerna inte är tillräckligt långa, fortsätter Jarl Samuelsson. Perrongerna räcker maximalt för de tredelade motorvagnståg som vi kör med nu.

    – Fler tåg går heller inte. Banan är enkelspårig och antalet stationer där tåg kan mötas sätter gränsen för hur många tåg som samtidigt kan köra på sträckan mellan Göteborg och Stenungsund.

    Lösningen blir extrabussar.

    Från och med måndagen den 7 januari sätts fyra extrabussar in på morgnar och eftermiddagar. Två bussar går från Stora Höga och två från Kode till Göteborg på morgnarna och omvänt på eftermiddagarna. Bussarna kommer att gå måndagar till och med torsdagar under januari möjligen också i februari om behov finns. Skulle det behövas, kan bussar också sättas in på fredagar.

    P e rrongerna på de berörda stationerna ska förlängas men arbetet kommer långt ifrån att vara klart, när extrabussperioden är över om en eller två månader.

    – Trafikverket talar om 2016 som möjlig tidpunkt, när arbetet vara klart, säger Jarl Samuelsson.