Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Expressen fälls för Lindholmtext

Expressen klandras av Pressens opinionsnämnd (PON) för att med namn och bild ha pekat ut Ola Lindholm som narkotikabrottsling, trots att han vid tillfället inte var dömd. Ola Lindholm dömdes senare för ringa narkotikabrott, men PON menar att misstanken om brott inte innebar ett uppenbart allmänintresse och därför inte motiverade en namnpublicering.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Expressen hävdar i sin skrivelse till PON att namnpubliceringen motiveras av det faktum att Ola Lindholm arbetade med barn som programledare på SVT:s Barnkanalen och som Kamratpostens chefredaktör.

Ola Lindholm skriver till PON att det pressdrev han utsatts för skadat honom och hans familj enormt mycket. Han hävdar vidare att drevet haft allvarligt påverkan på den följande rättsprocessen.