Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Svenska spelföretag bara växer och växer, enligt Per Strömbäck, talesperson för datorspelsbranschen.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Explosioner lyft för spelbranschen

Det går bra för svenska dataspelsföretag. De senaste tio åren har branschen vuxit med i snitt nästan 40 procent per år.

-Vi gillar explosioner, vi gillar att spränga saker. Explosioner är jätteviktiga för oss. Det är väldigt visuellt tillfredsställande att se när man släpper loss kaoset, säger Pim Holfve, vd för spelutvecklingsföretaget Avalanche Studios, som i morgon lanserar spelet Just Cause 3.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Serien är en i raden av svenska spelframgångar. Minecraft, Candy Crush och Battlefront-serien är andra, ännu mer kända exempel.

Och framgångarna för svenska spelföretag syns i siffror från intresseorganisationen Dataspelsbranschen. Sedan 2010 har omsättningen ökat från knapp 1,2 miljarder kronor till nästan nio miljarder kronor. Antalet anställda har ökat från drygt 1 200 till drygt 3 100 personer.

Bakom de svenska framgångarna ligger enligt organisationens talesman Per Strömbäck faktorer som tidig spridning av datorer, ett väl utbyggt bredbandsnät, god utbildning med mycket grupparbeten som gjort svenskar bra på lagarbete, något som är nödvändigt i spelutvecklingsbranschen.

-Och så har vårt dåliga väder stor betydelse. Det är jättebra om det är tråkigt väder, för då kan man vara inne och göra spel istället, säger Per Strömbäck.