Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Ett spår öppnat vid olycksplatsen

1 000-tals tåg kommer att försenas sedan ett godståg spårat ut på Stockholms Södra tidigt på tisdagen. Resenärerna kan tvingas till tre-fyra byten och det dröjer en vecka innan tågen går som de skall.

Klockan 18.15 på tisdagskvällen öppnades ett spår som stängdes av olyckan. Spåret ska kunna användas av tåg med full hastighet efter klockan 19.

Enligt Trafikverkets pressinformatör Lennart Helsing kommer ännu ett spår att öppnas på onsdag morgon. Exakt när kan Helsing inte säga. Han vet inte heller när de andra två spåren kan öppnas.

– Men det kommer att ske under veckan, säger han till GP.

Snabbtågen mellan Göteborg och Stockholm kommer även under onsdagen att köras via Västerås med timslånga förseningar.

Ett spår är oskadat, ett spår lätt skadat medan två spår har omfattande skador.

Det är också oklart vilka tåg Trafikverket kommer att släppa fram på det enda öppna spåret i eftermiddag och i kväll.

- Det kommer tyvärr att bli jobbigt för 10 000-tals av våra resenärer, säger Elina Yli-Torvi på SJ:s presstjänst.

Snabbtågen mellan Göteborg och Stockholm körs tills vidare via Västerås. Det medför förseningar på upp en-två timmar.

Men enstaka tåg, som direkttåget på tisdagsmorgonen till Göteborg, blev fyra timmar försenat.

Nattåget från Norrland till Göteborg kördes också via Västerås och blev drygt tre timmar sent.

Intercity-tågen mellan Göteborg och Stockholm ställdes in under tisdagen.

Maria Landin som kommer i god tid till snabbtåget mot Stockholm 10:35 har inte hört talas om tågkaoset i Stockholm.

- Åh, nej. säger hon. Jag skall med färjan till Helsingfors klockan 17 och tyckte jag hade god marginal i Stockholm med drygt tre timmar.

I stället för ankomst Stockholm 13:45 får hon nu räkna med ankomst vid 15-tiden.

- Då har jag i alla fall två timmar på mig till Värtahamnen. Det är bara att hålla tummarna.

Maria Landins tåg kom till Stockholm C klockan 14:50, 65 minuter sent och hon klarar med god margoinal bytet til Finlandsbåten.

Men Kauko Nevala tar tågförseningarna med ro. Han skall, vara i centrala Stockholm klockan 10 på onsdagen och startar resan från Göteborg nästan 24 timmar tidigare.

- Jag hälsar på vänner i Södertälje på vägen upp och har all tid i världen. säger han.

Men ditt snabbtåg kommer att gå via Västerås?

- Ajdå, då kanske jag inte kommer till Södertälje, säger Nevala. Det får jag kanske byta någonstans. Men det ordnar sig nog.

Snabbtågen mellan Malmö och Stockholm vänder i Södertälje och resenärerna hänvisas till byte till pendeltåg, buss och tunnelbana för att komma mellan Södertälje och Stockholm C.

Regionaltågen mellan Linköping och Stockholm vänder i Flemingsberg och resenärerna får byta till buss och tunnelbana.

- Vi har ingen aning om hur länge det är stopp vid Stockholms Södra men det verkar tyvärr som det kan bli långvarigt, säger Elina Yli-Torvi.

Det var ett godståg med tomma behållare för rötslam som transporteras mellan Jordbro söder om Stockholm och Gällivare som spårade ur när det skulle passera den underjordiska stationen Stockholm S klockan 06:34 på tisdagsmorgonen.

En eller flera vagnar i tåget träffade de stålbalkar som bär upp stationen.

Trafikverket har personal på plats som undersöker hur allvarliga skadorna är.

Enligt Trafikverkets bedömning finns ingen rasrisk.

Nästan samtidigt som godståget spårade ur kom ett fullsatt pendeltåg på spåret bredvid.

– Det blixtrade och slog gnistor. Sedan såg vi hur tåget körde in i väggen, säger passageraren Robin Österberg till TT.

Efter krocken låg det, enligt Österberg, balkar och bråte överallt.

– Det var kaosartat och jag blev lite chockad. Hade tåget spårat ur åt andra hållet hade det kört in i vårt tåg, säger han.

Det har det senaste året kommit flera rapporter om att spåren mellan Stockholm C och Stockholm S skulle vara undermåligt och att underhållet var eftersatt.

- Vi ligger långt efter vad gäller underhåll så det är inte förvånande om urspårningen beror på infrastrukturen, säger Jörgen Lundström, ordförande för Sekos förhandlingsorgan i spårunderhållsföretaget Infranord, till TT.

För att förhindra fler urspårningar krävs, enligt Lundström, förebyggande åtgärder och ökat underhåll..

– I dag bygger nästan allt underhåll på felavhjälpning. Det betyder att det inte finns en chans att hitta alla fel. Det blir en nedåtgående spiral.

Socialdemokraterna har i sin budget föreslagit 686 miljoner kronor mer till järnvägsunderhåll.

– Även om det är för tidigt att säga vad olyckan beror på gör nedskärningarna och uppsägningarna i underhållsbranschen att underhållet knappast kommer att bli bättre, snarare sämre, säger Anders Ygeman (S), ordförande i trafikutskottet till TT.

Fakta: Getingmidjan

Järnvägen mellan Stockholm central och Stockholm södra, den så kallade "getingmidjan", är landets mest trafikerade järnvägssträcka. Varje dygn passerar här mer än 500 tåg.

Nuvarande anläggning byggdes på 1950-talet och har inte genomgått någon större upprustning sedan dess.

I en rapport, som publicerades i somras, konstaterade Trafikverket att delar av getingmidjan snart nått sin tekniska livslängd och att behovet att renovera och underhålla järnvägen är stort.

Trafikverket har därför, i samråd med tågbolagen, beslutat att trafiken genom getingmidjan stängs av under åtta veckor somrarna 2018–2020 för nödvändig upprustning. Avstängningen sker sedan den nya Citybanan tagits i drift.

Källa: Trafikverket (TT)

Bild - 2
Maria Landin. Kauko Nevala.
Bild - 3
Mest läst