Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Bara två dagar före handelns absoluta toppdag, Black Friday, levererar Ikea chockbeskedet om stora neddragningar, skriver Torbjörn Isacson. Bild: Åserud, Lise

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ett skifte som inte liknar något annat i Ikeas historia

Bara två dagar före handelns absoluta toppdag, Black Friday, levererar Ikea chockbeskedet om stora neddragningar.
Den råa sanningen är att beskedet är logiskt, och bara en liten del i en omvälvning som berör mängder av företag och branscher, där vi bara sett början.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

Allt talar för att det i dag kommer att slås nya febriga rekord i handeln. Det i Sverige tidigare okända begreppet Black Friday har på senare år kommit att dominera över julhandeln, och på allt fler håll handlar det nu om fredag hela veckan.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Det kan tyckas paradoxalt att Sveriges och ett av världens största handelsföretag, Ikea, under denna svarta vecka drämmer till med beskedet att 7 500 tjänster ska bort, varav 650 i Sverige. Den typen av tidiga anti-julklappar till personalen ligger långt ifrån hur det sett ut historiskt i Ikea.

Genialiteten bleknar

Dessvärre har bolaget knappast något val. Ikea har i det längsta i stor utsträckning hållit fast vid sin traditionella modell med stora varuhus utanför städerna, där bilåkande kunder tvingats vandra en lång utstakad slinga för att handla sina varor. Men genialiteten i det upplägget bleknar allt mer när handelsmönstren förändras i rasande takt.

Ikea Sverige visade en ökning av onlineförsäljningen med 50 procent i den senaste kvartalsrapporten.

Nu är det visserligen inte lika dramatiskt som det låter. För det första sker tillväxten från en låg nivå, av en total omsättning på 16,8 miljarder kronor stod onlinehandeln för 1 miljard. Det är fortfarande mindre än matförsäljningen. För det andra har Ikea tänjt ut begreppet online till att innefatta exempelvis kunder som köper varan på nätet, och sedan själva hämtar upp den i butik.

Men möbelgigantens koncernchef Jesper Brodin har tidigare i år talat om att mellan 20 och 50 procent av försäljningen ska vara online om fem år. Inte minst talar företrädare för Ikea sig varma för att man ska kunna möta kunder på många olika sätt, via de traditionella butikerna, via små nischade mer centrala butiker eller via nätet, och att man ska ha en rad olika sätt att få sina varor levererade på.

Nyckeln till chockbeskedet

Det är här nyckeln till veckans chockbesked ligger. Ikea tvingas ställa om på ett helt annat sätt än bolaget gjort på årtionden.

Även om internutbildning kan vara en del av svaret så krävs det helt nya kompetenser, där Ikea bland annat behöver teknisk expertis på helt nya områden samt artificiell intelligens och robotisering. Även om bolaget vill lyfta fram de framsteg som gjorts under senare år så handlar det trots allt bara om ett 40-tal av Ikea Sveriges 8 000 anställda i dagsläget.

Och samtidigt som 7 500 tjänster ska bort beräknas det finnas ett behov av 11 500 nya tjänster. Går den ekvationen i lås är det en gigantisk omstöpning av ett av Sveriges genom tiderna absolut mest framgångsrika företag, som därmed både tar stora kliv in i framtiden och ökar antalet anställda, framför allt med kvalificerade uppgifter.

Alternativet till att den förändringen lyckas riskerar däremot att bli en riktigt dyster historia.

Runtom i världen tvingas den ena anrika varuhuskedjan efter den andra att rapportera in katastrofala siffror. Många firmor med mer än hundraåriga anor stänger stora delar av sina butiker, eller försvinner helt.

Står på tur

På hemmaplan i Sverige kämpar den andra stora svenska exportsuccén inom handel, H&M, med en synnerligen negativ utveckling. Samma sak gäller tidigare stjärnor som Clas Ohlson. Och marknadsgiganter som ICA står på tur att tvingas förändra sitt arbetssätt radikalt.

Så veckans trista besked från Ikea är inte bara en nödvändighet, utan har snarare kommit i senaste laget. Och det är helt avgörande att möbeljätten lyckas med ett skifte som inte liknar något annat i dess historia.