Estelle het för produktplacerare

ANNONS
|

Presenterna väller in på slottet efter prinsessan Estelles födsel. Många paket kommer från företag som hoppas att just deras produkt ska förknippas med kronprinsessfamiljen.

-Redan när den första bilden publicerades, där barnet skyms av en vit filt, började det spekuleras i varumärken, säger Niklas Olovzon, varumärkesexpert på kommunikationsbyrån S & B.

Han ser en växande trend där företag försöker haka på eller skapa sina egna högtider. Med den bakgrunden är kronprinsessan Victoria och prins Daniel, som nyblivna småbarnsföräldrar, ett hett byte för företag med barnprodukter.

-Om man lyckas få en barnvagn eller ett klädesplagg på bild så är det värt jättemycket pengar. De har redan blivit överösta med presenter, säger Olovzon som konstaterar att kungafamiljen ligger på nivån över superstjärnor i företagens ögon.

Stellan Larsson och AnnaJohanna Blom driver ett företag med produkter för nyblivna föräldrar. De har i likhet med många andra sänt ett paket till kronprinsessfamiljen.

-Vi skickade en amningskudde och en barnvagnsgardin. Så får vi se om de använder dem, säger Stellan Larsson.

Hovets informationschef Bertil Ternet har ingen uppfattning om hur många paket som skickats från företag.

-Det är rätt mycket men jag kan inte ge någon storleksordning än, säger han till TT.

Enligt Ternet finns ännu ingen hovleverantör för barnprodukter.

ANNONS
ANNONS