Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1
En velomobil kan kosta från 60 000 kronor att köpa.

Eric Zinn vill slå mynt av sin cykelbil

Eric Zinn var trött på bussen, orkade inte cykla och vägrade bilpendla. Lösningen blev en velomobil. Nu hoppas han kunna omvandla sitt udda transportsätt till en fruktbar affärsidé.

Den sticker ut, Eric Zinns cykelbil. Väldigt mycket. Under GP:s intervju kommer det fram både män, kvinnor och barn för att beundra den låga, slimmade och rödglänsande farkosten.

– Får jag fotografera? frågar en av de förbipasserande andäktigt.

En velomobil, eller cykelbil om man så vill, är helt enkelt en låg, strömlinjeformad och helt trampdriven liggcykel. Designen gör att luftmotståndet blir i stort sett obefintligt, och när man väl vant sig vid att trampa i liggande ställning så går det att få upp velomobilen i riktigt fina farter.

– När jag pendlar till och från jobbet så går det i ungefär 40–50 kilometer i timmen. Men jag har fått upp den i över 70 någon gång. Och även om det är kraftig motvind så gör det bara kanske två minuter på totaltiden, berättar Eric Zinn.

Tanken på att köpa cykelbil väcktes ifjol när han surnade till på den tidsödande busspendlingen till och från Kungälv. Att köra bil uteslöt han direkt, av miljöskäl, och cykelpendling lockade inte heller.

– Då började jag läsa om velomobiler på nätet. Jag blev kär, säger han.

Återstod bara själva finansieringen. Även om cykelbilen har många fördelar är den extremt dyr: runt 80 000 kronor. Eric Zinn började räkna och kom på att det iögonfallande fordonet skulle kunna utgöra en bra reklamplats för företag.

Han startade egen firma för att hantera det praktiska och till slut fick han napp.

– Nu har jag till och med förbundit mig att köra förbi Bäckebol en resa per dag så att de får bättre exponering. Annars är egentligen vägen över Bohus närmast för mig, säger han.

Nu funderar han som bäst på hur företaget kan utvecklas i framtiden. En idé är att, mot en ekonomisk ersättning, förmedla kontakt mellan människor som vill köra cykelbil och företag som vill annonsera.

– Jag skulle kanske kunna låta människor få en velomobil gratis eller väldigt billigt, och så låta företag göra reklam på den, säger han.

   

Fakta: Velomobiler

Antal i Göteborg: Fem.

Antal hjul: Oftast tre.

Topphastighet: Världsrekordet ligger på 132 kilometer i timmen. Mer normala cyklister noterar oftast runt 40 kilometer i timmen på platt väg,

Pris: Från 60 000 kronor och uppåt för en ny.

Säkerhet: Anses säkrare än en vanlig cykel eftersom ägaren sitter lågt och ofta tämligen inkapslad.

Mest läst