Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Bengt Kjellin

Elkonsumenterna luras på miljoner

Debatt Tillsvidarepriserna på el utnyttjas av elbolagen som förra året tjänade nästan 1,3 miljarder koronor på dessa avtal. Detta är oskäligt och nu måste regeringen agera, skriver Marie Dahllöf, God El.

Många av landets elbolag ”skinnar sina kunder” och tar ut ”oskäligt höga priser”. Det är tuffa uttalanden från IT- och energiminister Anna-Karin Hatt (C). GodEl instämmer.

Vi talar om de så kallade tillsvidarepriserna som den stora majoriteten av landets elbolag utnyttjar för att tjäna mycket pengar. I dag har 17 procent av alla elkunder sådana avtal. Avtal som i snitt är 30 procent dyrare än nödvändigt.

Sammantaget tjänade branschen år 2013 nära 1,3 miljarder kronor på dessa avtal. Och vinsterna per kund med tillsvidareavtal har ökat kraftigt. Omkring 800 000 svenska hushåll mjölkas på än mer pengar varje gång elräkningen kommer. En vanlig villaägare, med förbrukning på 20 000 kWh, kan under 2013 ha tvingats betala 6 000 kr extra helt i onödan. I enskilda fall över 9 000 kr.

Och varför är det så här? Svaret är enkelt. Tillsvidareavtalen är helt avgörande för bolagens vinster. Motivationen att flytta kunder från tillsvidareavtalen är obefintlig och för att citera energiminister Anna-Karin Hatt så försöker elbolagen i stället behålla dessa kunder genom ”undermålig information” och ”vilseledande terminologi”.

Flyttas automatiskt över

När fasta avtal löper ut flyttar 46 procent av elbolagen automatiskt över sina kunder till tillsvidareavtal. Det är oskäligt att låta kunder som inte gör ett aktivt val betala överpriser för sin el.

Redan för två år sedan drev en samlad opposition i Riksdagen igenom ett beslut att tillsvidarepriset på el skulle upphöra i sin nuvarande form. Sedan dess har inget hänt, förutom att Hatt naivt vädjat till elbolagen att ändra sina ”attityder och beteenden”.

Det finns lösningar på problemet. Vi föreslår att regeringen ser på hur Norge och Finland gjort. I finsk lag slås fast att tillsvidarepriserna ska vara ”skäliga”. När man flyttar i Finland måste man välja elhandlare och på så vis tvingas kunderna att göra ett aktivt val. I Norge är priset under de första veckorna reglerat så att bolagen inte kan ta ut överpriser som i Sverige. Dessutom har de informationsskyldighet och måste kvartalsvis berätta om alternativa elavtal. Även namnet är reglerat för att skapa enhetlig terminologi.

En långsiktig lösning skulle kunna vara att all kontakt mellan kund och elmarknad ska ske via elhandlaren vilket borde förhindra att man vid flytt hamnar på ett dyrt tillsvidareavtal.

Regeringen måste agera nu

Anna-Karin Hatt kan inte längre förhala detta. Om regeringen står på konsumenternas sida måste man agera nu. Fortsatt passivitet sänder budskapet; Vi vet att många dagligen skinnas hutlöst av elbolagen – men vi bryr oss inte.

Den 18 december i fjol kallades de stora elbolagen till ett möte på näringsdepartementet för att redogöra för huruvida de tänkte agera för att sluta utnyttja tillsvidareavtalen på konsumenternas bekostnad. Sedan dess har inget hänt - förutom att elbolagen på bara två månader tjänat ytterligare över 200 miljoner kronor på att inget göra!

I dag, den 20 februari, möts de på nytt hos Anna-Karin Hatt som vill ha en redogörelse för vad som sker. Med på mötet är de stora eljättarna samt representanter för några mindre bolag samt konsumentorganisationer. Av detta möte förväntar vi oss tyvärr inte mycket.

Det som krävs nu är ett svar på den fråga som Hatt undvek att svara på i riksdagen för bara en dryg månad sedan;

När och på vilket sätt kommer regeringen agera för att sätta stopp för tillsvidarepriserna på elmarknaden?

Marie Dahllöf

vd GodEl

Bild - 2
Mest läst