Den första av de omkring 100 självkörande bilarna från Volvo Cars som de närmaste åren ska testas av familjer i Göteborgsområdet. Arkivbild
Den första av de omkring 100 självkörande bilarna från Volvo Cars som de närmaste åren ska testas av familjer i Göteborgsområdet. Arkivbild

Zenuity har lämnat startblocken

ANNONS
|

Zenuity ska utveckla förarassisterande teknik (ADAS) och system för självkörande bilar (AD). I första hand för Volvo Cars, men när bolagets vd Håkan Samuelsson tillsammans med Autolivs vd Jan Carlsson i höstas presenterade planerna för det då namnlösa bolaget gjorde de också klart att alla biltillverkare välkomnades som köpare. Men alla stora biltillverkare utvecklar egna system för självkörande bilar och det gör också IT-jättar som Google, Apple och Microsoft. Zenuity säger nu lite kaxigt att man ska bli en av ledarna på området.

- Autoliv är väldigt starka på komponenter som radar och kameror och Volvo Cars är väldigt duktiga på att integrera den nya tekniken i bilarna. Dessutom få vi med oss människorna som startat upp tekniken för aktiv säkerhet i de båda bolagen så vi får från start ett aktivt flöde, säger Dennis Nobelius, vd på Zenuity till TT.

ANNONS

Hetast i branschen

Volvo Cars och Autolivs största bidrag så här långt är kunnig personal, omkring 300 personer, patent och för Autolivs del också ett större kapitaltillskott. Antalet anställda förväntas dock öka till 600 i en inte allt för avlägsen framtid.

Vid sidan av eldrift finns inget så hett inom bilbranschen just som självkörande bilar och tillverkarna kommer titt som tätt med nya årtal då deras första "äkta" självkörande modell ska finnas på marknaden. Håkan Samuelsson har dock tidigare gjort klart att på det här området finns inget utrymme för misstag. Tekniken måste vara 100-procentig när den släpps på marknaden.

- Vi har en enorm respekt för det, men det här företaget bygger på att vi vet hur man sätter mjukvara i produktion med alla krav på säkerhet. Volvo har sagt att man ska ha en självkörande bil på marknaden 2021 och då är det bara för oss att leverera. Men det bygger också på att biltillverkaren ska ta fram rätt hårdvara med dubbla broms- och styrsystem och annat som kan hantera alla extremfall.

ANNONS

Göteborgsk klurighet

Det tidigare namnlösa bolaget har nu alltså döpts till Zenuity och man kan undra varför. Har det med buddistisk zen att göra?

- Det skulle man kunna tro, men kopplingen är till "ingenuity" (genialitet eller klurighet) och sedan har du "zenit" (punkten på himlen rakt ovanför betraktaren). Det blir alltså höjden av klurighet, säger Dennis Nobelius.

TT

Fakta: Självkörandebilar

Det finns fem steg när man talar om självkörande (autonomous) bilar och var de olika tillverkarna befinner sig är inte helt klart eftersom det mycket handlar om marknadsföring. De flesta personbilstillverkarna, däribland Volvo Cars, har som mål att nå nivå 4 före 2021. Det betyder att föraren kan syssla med vad som helst och att bilen stannar om det uppstår problem.

På nivå 5 är föraren helt överflödig och det behövs heller ingen ratt och fotreglage. Den tekniken väntas inte komma på bred front förrän 2025.

Zenutys huvudkontor ligger i Göteborg och bolaget har också verksamhet i München och Detroit.

ANNONS